Krajina a přítomnost člověka v ní
The Countryside and the Human Presence in it
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9167Identifikátory
SIS: 22633
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bláha, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
22. 5. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Vývoj krajiny podle mnoha teorií a autorů nejde ani k lepšímu, ani horšímu, to jsou naše citové intervence. "Krajina se nezhoršuje, ale prostě jen mění způsobem, na nějž nejsme připraveni. Možná tedy není důvod ke znepokojení a rozčarování ze současné tváře naší krajiny; jde jen o nezvyk. Co selhalo, není krajina a my jako její tvůrci, ale my jakožto její pozorovatelé. Zlověstné není, jakou krajinu jsme to vytvořili, ale jak velmi si s ní nevíme rady při jejím zpětném hodnocení. Rodící se krajině nerozumíme a nechceme rozumět, ale krajina je taková, jakou jsme ji udělali. Krajině nelze rozumět a nelze ji vnímat, nejsme-li její součástí a být její součástí znamená být v ní činný, ať už fyzicky nebo spíše duševně a duchovně.
Snažil jsem se o to aby má práce, díky pojmenování a rozvinutí některých témat, konceptů a motivů, byla měla alespoň trochu přínosných prvků pro aktivizaci našeho vnímání vůči krajině, okolí a místu, kde žijeme a abychom se snažily vážit krajin "vnějších", ale i "vnitřních". Abychom se učili vnímat krajinu, její (a naše) pocity a potřeby, abychom dokázali vidět a cítit změny, či drobné nuance, abychom uměli být citlivější na nepatřičnosti C, To je zvláštní lidi, taky se vám zdá, že teď vidíte to, co jste dříve neviděli"14) a učili se v krajině a s krajinou žít.