Uzost' evrejskogo mira v «galachičeskoj» enciklike Iakova v kontekste političeskich i religioznych konfliktov epochi Vtorovo Chrama
The Narrowness of the Jewish World in the <<Halachic>> Encyclical of James in the Context of Political and Religious Conflicts of the Second Temple Period
Úzkost židovského světa v <<halachické>> Epištole Jakuba v kontextu náboženských a politických konfliktů epochy Druhého chrámu
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91949Identifikátory
SIS: 148042
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Lukeš, Jiří
Oponent práce
Pokorný, Petr
Ábel, František
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Husitská teologie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra historické teologie a církevních dějin
Datum obhajoby
20. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Ruština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Judaismus, druhý chrám, Jakub, Pavel, apoštolové, Palestina, diaspora, encyklika, misie, Mišna, rabínská tradice, farizeové, Esejci, Judeo-křesťané, Ebonité, primitivní církevKlíčová slova (anglicky)
Judaism, Second Temple, James, Paul, apostles, Palestine, Diaspora, an encyclical, mission, the Mishnah, rabbinic tradition, the Pharisees, Essenes, Judeo-Christians, Ebionites, the primitive ChurchTato disertace zkoumá systém hodnot autora Listu Jakubova, což je sbírka kázání nebo besed jeruzalémského "episkopa", sestavených a editovaných jeho následovníkem. List se netýká žádných konkrétních specifických problémů komunit nebo jednotlivců, a proto může být považován za encykliku. Obrácení se autora ke čtenářům vypadá takto: "Udělej takto a nedělej jinak". Proto tento opus lze považovat za "Halachu", literární formu používanou mudrci Izraele před naším letopočtem. "Halacha", stejně jako řecký literární žánr paraenesis, nepřipouští diskusi, ale spíše vybízí čtenáře k poslušnosti. Jako vzor pro napodobování Jakub ukazuje ne Ježíše Krista, ale svaté ze Starého zákona.
This dissertation explores the value system held by the author of the Epistle of James. Most likely, this interesting Epistle of a former Galilean peasant is a collection of his sermons or discourses gathered and edited by one of his followers. The Epistle does not relate to any specific problems of concrete communities or persons and, therefore, it may be viewed as an encyclical letter. The author's main tone is: «you must act in this way and only this way». Therefore this document is a type of «halakhah», a literary form used by the sages of Israel before the Common Era. «Halakhah», as well as the Greek literary form paraenesis, does not imply any discussion of the material, but rather calls the readers to submission. The author of this «halakhic» encyclical shifts the attention of his readers from their realities to his idealistic world. He omits many aspects of Second-Temple-Period Jewish life, focusing his attention instead on the rules of spiritual life common for both Judeans and Christians. This focus explains why the Epistle has only two brief and indirect references to Jesus Christ, who as the hero surprisingly does not play a distinctive role. for several reasons the Messiah is replaced by famous characters from the Tanakh (i. e., Abraham, Rahab, Job, and Elijah) as being the best examples for...