Postavení Etické výchovy v českém vzdělávacím systému
The Status of Ethic Education in Czech Educational System
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92162Identifikátory
SIS: 174841
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Váňová, Miroslava
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Učitelství náboženství, etiky a filozofie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra učitelství
Datum obhajoby
25. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Etická výchova, zážitková metoda, prosocialita, osobnostnČ sociální výchova, etické kompetence, pozitivní dopad, filosofický dialogKlíčová slova (anglicky)
Ethic education, experience method, prosociality, personality social education, ethical competence, positive impact, phylosophical dialogV diplomové práci jsem se zaměřila na komplexní představení vzdělávacího oboru a školního předmětu Etická výchova. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zabývá konceptem etického vzdělávání v širokém kontextu, historií etické výchovy v České republice a polemikou o (ne)postradatelnosti etické výchovy jako samostatného vyučovacího předmětu. Poslední kapitola se zaměřuje na přehled, jak se etické výchově daří dnes spolu s vymezením jejího dalšího možného vývoje do budoucna. Cílem této diplomové práce bylo zjistit názory učitelů etické výchovy na otázky související s koncepcí a kurikulem EV v České Republice. Rovněž rozdíly v odpovědích českých a slovenských respondentů na stejné výzkumné otázky. Výzkum ukazuje, že čeští učitelé se ztotožnili se současným konceptem etické výchovy, jejími cíli, metodami výuky, vyučování tohoto oboru/předmětu je těší. Ve srovnání se slovenskými respondenty odpovídali čeští učitelé méně kriticky, konsensuálně. Ukázali větší spokojenost s množstvím a kvalitou metodických materiálů, které mají k dispozici.
In diploma theses, I focused on the theme of the educational field and the school subject Ethic Education. The work is divided into two parts. The theoretical part deals with the concept of ethic education in a broad context, with the history of ethic education in the Czech Republic, as well as with the polemic about the (non) dispensability of ethic education as an independent teaching subject. The last chapter focuses on an overview of how ethic education is succeeding today along with outlining its next possible development for the future. The aim of this diploma thesis was to find out the opinions of Ethic education teachers on issues related to the concept and curriculum of ethic education in the Czech Republic. Also differences in answers of Czech and Slovak respondents on the same research questions. The research shows that Czech teachers are identified with the current concept of ethic education, its aims, teaching methods, they are pleased by teaching ethic education. Compared to Slovak respondents, Czech teachers responded less critically, consensually. They have shown greater satisfaction with the amount and quality of the methodical materials they have at their disposal.