Zobrazit minimální záznam

Aria school as a case of implicite religion
dc.contributor.advisorVojtíšek, Zdeněk
dc.creatorSlačálková Otterová, Mariana
dc.date.accessioned2020-03-31T09:44:47Z
dc.date.available2020-03-31T09:44:47Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/92274
dc.description.abstractIn this bachelor thesis, I have used the case of Ario school (1992-2014, with successor group which still exists) to show that a group, which does not understand itself as a religious one, can have implicit religious elements. The thesis is based on interviews with twenty-two interviewees, who have been engaged in this organization at various times of its existence, divided into three groups: the renegades, former members who left the organization without conflict and men and women who are still members of the (successor) organization. There are no academic or other texts on Ario school thus the first part of this thesis introduces this organization and reconstructs its history. The second part of the thesis analyzes specific phenomena, which can be looked at from the religious point of view. The analysis is based on the concept introduced by Ninian Smart, which he introduced in his Dimensions of the Sacred, where he defined seven dimensions of the sacred: ritual, doctrinal, narrative, ethical, emotional, social, and material. The group had many aspects of new religious movement, especially because of the role of its leading figure.en_US
dc.description.abstractTato práce ukazuje na příkladu Školy Aria, že i skupina, která se sama nechápe jako náboženská, může prokazovat implicitně náboženské prvky. O Škole Aria neexistují žádné odborné ani jiné texty, proto je první část práce věnována představení této organizace a rekonstrukci její historie. Druhá část práce potom analyzuje konkrétní jevy, které lze vnímat náboženskou optikou. Tato analýza vychází z koncepce Niniana Smarta, který v knize Dimensions of the Sacred vymezil sedm dimenzí posvátna - rituální, doktrinální, narativní, etickou, emocionální, sociální a materiální. Informace o Škole Aria vychází především z rozhovorů s dvaadvaceti respondenty, kteří byli do této organizace v různých dobách jejího fungování zapojeni. Pod názvem Škola Aria působila tato skupina od roku 1992 do roku 2014.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Husitská teologická fakultacs_CZ
dc.titleŠkola Aria jako případ implicitního náboženstvícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-26
dc.description.departmentHTF - Katedra religionistikycs_CZ
dc.description.facultyHussite Theological Facultyen_US
dc.description.facultyHusitská teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId184775
dc.title.translatedAria school as a case of implicite religionen_US
dc.contributor.refereeHošek, Pavel
dc.identifier.aleph002156742
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineJudaistika - Religionistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineJewish Studies - Religious Studiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csHusitská teologická fakulta::HTF - Katedra religionistikycs_CZ
uk.faculty-name.csHusitská teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enHussite Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csHTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csJudaistika - Religionistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enJewish Studies - Religious Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce ukazuje na příkladu Školy Aria, že i skupina, která se sama nechápe jako náboženská, může prokazovat implicitně náboženské prvky. O Škole Aria neexistují žádné odborné ani jiné texty, proto je první část práce věnována představení této organizace a rekonstrukci její historie. Druhá část práce potom analyzuje konkrétní jevy, které lze vnímat náboženskou optikou. Tato analýza vychází z koncepce Niniana Smarta, který v knize Dimensions of the Sacred vymezil sedm dimenzí posvátna - rituální, doktrinální, narativní, etickou, emocionální, sociální a materiální. Informace o Škole Aria vychází především z rozhovorů s dvaadvaceti respondenty, kteří byli do této organizace v různých dobách jejího fungování zapojeni. Pod názvem Škola Aria působila tato skupina od roku 1992 do roku 2014.cs_CZ
uk.abstract.enIn this bachelor thesis, I have used the case of Ario school (1992-2014, with successor group which still exists) to show that a group, which does not understand itself as a religious one, can have implicit religious elements. The thesis is based on interviews with twenty-two interviewees, who have been engaged in this organization at various times of its existence, divided into three groups: the renegades, former members who left the organization without conflict and men and women who are still members of the (successor) organization. There are no academic or other texts on Ario school thus the first part of this thesis introduces this organization and reconstructs its history. The second part of the thesis analyzes specific phenomena, which can be looked at from the religious point of view. The analysis is based on the concept introduced by Ninian Smart, which he introduced in his Dimensions of the Sacred, where he defined seven dimensions of the sacred: ritual, doctrinal, narrative, ethical, emotional, social, and material. The group had many aspects of new religious movement, especially because of the role of its leading figure.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Husitská teologická fakulta, HTF - Katedra religionistikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990021567420106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV