dc.contributor.advisor | Vojtíšek, Zdeněk | |
dc.creator | Slačálková Otterová, Mariana | |
dc.date.accessioned | 2020-03-31T09:44:47Z | |
dc.date.available | 2020-03-31T09:44:47Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/92274 | |
dc.description.abstract | In this bachelor thesis, I have used the case of Ario school (1992-2014, with successor group which still exists) to show that a group, which does not understand itself as a religious one, can have implicit religious elements. The thesis is based on interviews with twenty-two interviewees, who have been engaged in this organization at various times of its existence, divided into three groups: the renegades, former members who left the organization without conflict and men and women who are still members of the (successor) organization. There are no academic or other texts on Ario school thus the first part of this thesis introduces this organization and reconstructs its history. The second part of the thesis analyzes specific phenomena, which can be looked at from the religious point of view. The analysis is based on the concept introduced by Ninian Smart, which he introduced in his Dimensions of the Sacred, where he defined seven dimensions of the sacred: ritual, doctrinal, narrative, ethical, emotional, social, and material. The group had many aspects of new religious movement, especially because of the role of its leading figure. | en_US |
dc.description.abstract | Tato práce ukazuje na příkladu Školy Aria, že i skupina, která se sama nechápe jako náboženská, může prokazovat implicitně náboženské prvky. O Škole Aria neexistují žádné odborné ani jiné texty, proto je první část práce věnována představení této organizace a rekonstrukci její historie. Druhá část práce potom analyzuje konkrétní jevy, které lze vnímat náboženskou optikou. Tato analýza vychází z koncepce Niniana Smarta, který v knize Dimensions of the Sacred vymezil sedm dimenzí posvátna - rituální, doktrinální, narativní, etickou, emocionální, sociální a materiální. Informace o Škole Aria vychází především z rozhovorů s dvaadvaceti respondenty, kteří byli do této organizace v různých dobách jejího fungování zapojeni. Pod názvem Škola Aria působila tato skupina od roku 1992 do roku 2014. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Škola Aria jako případ implicitního náboženství | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-26 | |
dc.description.department | HTF - Katedra religionistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Hussite Theological Faculty | en_US |
dc.description.faculty | Husitská teologická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 184775 | |
dc.title.translated | Aria school as a case of implicite religion | en_US |
dc.contributor.referee | Hošek, Pavel | |
dc.identifier.aleph | 002156742 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Judaistika - Religionistika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Jewish Studies - Religious Studies | en_US |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Husitská teologická fakulta::HTF - Katedra religionistiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Husitská teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Hussite Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | HTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Judaistika - Religionistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Jewish Studies - Religious Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce ukazuje na příkladu Školy Aria, že i skupina, která se sama nechápe jako náboženská, může prokazovat implicitně náboženské prvky. O Škole Aria neexistují žádné odborné ani jiné texty, proto je první část práce věnována představení této organizace a rekonstrukci její historie. Druhá část práce potom analyzuje konkrétní jevy, které lze vnímat náboženskou optikou. Tato analýza vychází z koncepce Niniana Smarta, který v knize Dimensions of the Sacred vymezil sedm dimenzí posvátna - rituální, doktrinální, narativní, etickou, emocionální, sociální a materiální. Informace o Škole Aria vychází především z rozhovorů s dvaadvaceti respondenty, kteří byli do této organizace v různých dobách jejího fungování zapojeni. Pod názvem Škola Aria působila tato skupina od roku 1992 do roku 2014. | cs_CZ |
uk.abstract.en | In this bachelor thesis, I have used the case of Ario school (1992-2014, with successor group which still exists) to show that a group, which does not understand itself as a religious one, can have implicit religious elements. The thesis is based on interviews with twenty-two interviewees, who have been engaged in this organization at various times of its existence, divided into three groups: the renegades, former members who left the organization without conflict and men and women who are still members of the (successor) organization. There are no academic or other texts on Ario school thus the first part of this thesis introduces this organization and reconstructs its history. The second part of the thesis analyzes specific phenomena, which can be looked at from the religious point of view. The analysis is based on the concept introduced by Ninian Smart, which he introduced in his Dimensions of the Sacred, where he defined seven dimensions of the sacred: ritual, doctrinal, narrative, ethical, emotional, social, and material. The group had many aspects of new religious movement, especially because of the role of its leading figure. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, HTF - Katedra religionistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021567420106986 | |