Vizuální symbolické násilí na ženách a zvířatech jako prostředek reprezentace a ukotvení patriarchální moci
Visual symbolical violence against women and animals as means of representation and consolidation of the patriarchal power
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92389Identifikátory
SIS: 172256
Kolekce
- Kvalifikační práce [6813]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jiroutová Kynčlová, Tereza
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Genderová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra genderových studií
Datum obhajoby
27. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
gender - critical animal studies - práva zvířat - intersekcionalita - patriarchát - hegemonní maskulinita - objektifikace - fluidní identita - jinakost - symbolické násilíKlíčová slova (anglicky)
gender - critical animal studies - animal rights - intersectionality - patriarchy - hegemonic masculinity - objectification - fluid identity - difference - symbolic violencePráce propojuje oblasti critical-animal studies a feministických studií nad otázkou zobrazení těl zvířat a žen včetně vizuálního násilí. Zejména se věnuje otázce využití uvedených způsobů zobrazení u hnutí bojujícího za práva zvířat. Ženy i zvířata chápu jako v patriarchální společnosti marginalizované skupiny, na nichž je reprezentována prostřednictvím dehonestujících, násilných, sexualizovaných zobrazení moc hegemonní maskulinity, i když se s každou z těchto skupin pojí určitá specifika. Způsob zobrazení slouží jako prostředek k potvrzení a ukotvení hegemonní maskulinity, antropocentrického systému postaveného na binárních opozicích muž/žena, člověk/zvíře a s nimi souvisejícím diskurzu jinakosti. Cílem práce je poukázat na společné znaky dehonestujícího zobrazení včetně násilí (se sexuálním podtextem) na zvířatech a ženách redukovaných na objekty, na nichž je vizualizace násilí společensky přijatelná. Výchozím bodem jsou feministické teorie Carol J. Adams a její koncept nepřítomného referenta. Dále pracuje s konceptem intersekcionality, fluidní identity podle Rosi Braidotti, který umožňuje uvažovat o přisouzení nároku na osobní identitu i zvířatům. Z metodologického hlediska práce spočívá v kvalitativní obsahové a diskurzivní analýze materiálů z reklamních a komunikačních kampaní dostupných na...
The dissertation connects areas of critical-animal studies and feminist studies over the question of picturing bodies of animals and women including visual violence. In particular it addresses the use of mentioned picturing methods by an animal rights movement. I understand women and animals to be marginalised groups in patriarchal society on which is represented the power of hegemonic masculinity by denigrating, violent and sexual representation, even though each group has its specifics. The method of representation serves as means of confirmation and embedding of hegemonic masculinity, anthropocentric system built on binary oppositions man/woman, human/animal, and with them related discourse of difference. The aim of the dissertation is to point out common characteristics of denigrating representation including violence (with sexual meaning) on animals and women who are reduced to objects, on which visualisation of violence is socially accepted. The initial point comes from feminist theories of Carol J. Adams and her concept of absent referent. Further it works with concept of intersectionality and fluid identity according to Rosi Braidotti, which enables consideration of assigning a claim of personal identity also to animals. From the methodological position, the dissertation is based on...