dc.contributor.advisor | Kucharská, Anna | |
dc.creator | Šveráková, Lenka | |
dc.date.accessioned | 2017-04-03T09:47:32Z | |
dc.date.available | 2017-04-03T09:47:32Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/9272 | |
dc.description.abstract | Tématem práce jsou náročné životní situace u dospělých lidí s mentálním postižením. Teoretická část této práce obsahuje uvedení do problematiky náročných životních situací, identifikaci a popis těchto situací u většinové populace. Následně se studie zabývá charakteristikou dospělého člověka s mentálním postižením a specifickými momenty v různých oblastech jeho života. Závěrem teoretické části této práce je popis náročných životních situací u osob s mentálním postižením v dospělosti. Praktická část obsahuje čtyři případové studie dospělých lidí s mentálním postižením. Hlavní oblastí zájmu je zachycení náročných životních situací u těchto respondentů z pohledu jich samotných a jejich matek. Tyto náročné životní situace jsou dále sledovány také z hlediska projevů, prožívání a uvědomování ze strany respondentů. V závěru se práce zabývá vzájemným porovnáváním informací získaných od osob s mentálním postižením a od jejich rodičů. Dále je podán celkový pohled na náročné životní situace u všech čtyř lidí s mentálním postižením se zdůrazněním jejich podobností a rozdílů. Klíčová slova: mentální postižení, náročná životní situace, zátěž, adaptace | cs_CZ |
dc.description.abstract | The subjects of this study have been demanding life situations of people with intellectual disabilities. The theoretical section of this study involves introduction of this issue and identification and description of these events among majority. Subsequently, this study deals with characteristics of an adult with intellectual disabilities. This study has been engaged in particular moments in various areas of his life as well. The conclusion of the theoretical section includes description of demanding life situations among adults with intellectual disabilities. The research section of this study contains four case studies of adults with intellectual disabilities. The main concern lies in interception of demanding life situations from the perspective of participants by themselves and their mothers as well. These demanding life situations are observed in terms of their manifestations, experience and awareness on the part of the participants. The conclusion of this study deals with reciprocal comparison of information acquired from people with intellectual disabilities with information from their parents. The general view on demanding life situations of all four participants with intellectual disabilities has been outlined. The similarities and differences among participants have been emphasized. Key words:... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Dospělí lidé s mentálním postižením a náročné životní situace | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-05-22 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 22303 | |
dc.title.translated | Adults with Mental Disabilities and Demanding Life Situations | en_US |
dc.contributor.referee | Procházková, Jana | |
dc.identifier.aleph | 000591136 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tématem práce jsou náročné životní situace u dospělých lidí s mentálním postižením. Teoretická část této práce obsahuje uvedení do problematiky náročných životních situací, identifikaci a popis těchto situací u většinové populace. Následně se studie zabývá charakteristikou dospělého člověka s mentálním postižením a specifickými momenty v různých oblastech jeho života. Závěrem teoretické části této práce je popis náročných životních situací u osob s mentálním postižením v dospělosti. Praktická část obsahuje čtyři případové studie dospělých lidí s mentálním postižením. Hlavní oblastí zájmu je zachycení náročných životních situací u těchto respondentů z pohledu jich samotných a jejich matek. Tyto náročné životní situace jsou dále sledovány také z hlediska projevů, prožívání a uvědomování ze strany respondentů. V závěru se práce zabývá vzájemným porovnáváním informací získaných od osob s mentálním postižením a od jejich rodičů. Dále je podán celkový pohled na náročné životní situace u všech čtyř lidí s mentálním postižením se zdůrazněním jejich podobností a rozdílů. Klíčová slova: mentální postižení, náročná životní situace, zátěž, adaptace | cs_CZ |
uk.abstract.en | The subjects of this study have been demanding life situations of people with intellectual disabilities. The theoretical section of this study involves introduction of this issue and identification and description of these events among majority. Subsequently, this study deals with characteristics of an adult with intellectual disabilities. This study has been engaged in particular moments in various areas of his life as well. The conclusion of the theoretical section includes description of demanding life situations among adults with intellectual disabilities. The research section of this study contains four case studies of adults with intellectual disabilities. The main concern lies in interception of demanding life situations from the perspective of participants by themselves and their mothers as well. These demanding life situations are observed in terms of their manifestations, experience and awareness on the part of the participants. The conclusion of this study deals with reciprocal comparison of information acquired from people with intellectual disabilities with information from their parents. The general view on demanding life situations of all four participants with intellectual disabilities has been outlined. The similarities and differences among participants have been emphasized. Key words:... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990005911360106986 | |