dc.contributor.advisor | Havlásek Tatarová, Lucie | |
dc.creator | Váchová, Gabriela | |
dc.date.accessioned | 2017-04-03T09:49:32Z | |
dc.date.available | 2017-04-03T09:49:32Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/9281 | |
dc.description.abstract | Slovo ornament je latinského původu. Jeho význam odvozujeme ze slova ornare - zdobit, ornamentům - výstroj, výzdoba, šperk, skvost, umělecké dílo sloužící k výzdobě, ale také pocta, vyznamenání. Ornamentem jsou prvky, motivy nebo články navzájem spojené jistou rytmickou, proporční, symetrickou souvislostí, vytvářející plošné, plastické nebo lineární systémy. Ornament můžeme také definovat jako lineární, plošnou nebo plastickou výzdobu vytvořenou rytmickým, symetrickým a proporčním opakováním abstraktních nebo stylizovaných prvků, článků nebo motivů. Ornament je vždy spojen s dílem, ať už plošným (kresba, malba, grafika, mozaika) nebo trojrozměrným (architektura, sochařství, plastické prvky užitého umění), jehož je součástí. Ornament může funkci a členění předmětu zdůraznit nebo potlačit. | cs_CZ |
dc.description.abstract | Ornament se podřizuje jakémukoliv materiálu, který může být přitom podstatnou významovou složkou ornamentu. Významovost materiálů a barev je dána historickou tradicí kulturního okruhu a není obecně platná. Doposud je zachyceno asi 5000 ornamentů, které lze podle různých hledisek dělit podle motivů, struktury základního tvaru (čtverec, kruh, trojúhelník), způsobu řazení, symetrie, asymetrie (rokaj v rokoku), rytmizace, techniky provedení, materiálu apod. Ornamenty a jejich základní prvky mohou napodobovat přírodu až iluzivně, či využít maximální stylizace a zjednodušení, směřující k jazyku geometrie. Ornament bývá někdy považován za vůbec nejstarší způsob uměleckého odrazu skutečnosti a umělecky tvůrčího sebevyjádření se zdobnými (členění plochy) významovými (symboly) i praktickými (vrypy umožňující lepší držení) funkcemi. Jeho funkce jsou historicky podmíněné a proměnné. Velký vliv má dobový styl a vkus. Ornament je nejen ozdobou, ale také vizuálním vyjádřením řádu, struktury (to naznačuje i původ slova: ornament pochází sice z ornare, zdobit, ale toto slovo má původ ve slově ordo, řád, pořádek). Ornament odráží představu světa a základních sil, životních projevů, je promítáním aktivních postojů ke světu a k životu. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Ornament | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-05-23 | |
dc.description.department | Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 22629 | |
dc.title.translated | Decoration | en_US |
dc.contributor.referee | Fulková, Marie | |
dc.identifier.aleph | 000799866 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teaching Degree in Art for Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teaching Degree in Art for Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Slovo ornament je latinského původu. Jeho význam odvozujeme ze slova ornare - zdobit, ornamentům - výstroj, výzdoba, šperk, skvost, umělecké dílo sloužící k výzdobě, ale také pocta, vyznamenání. Ornamentem jsou prvky, motivy nebo články navzájem spojené jistou rytmickou, proporční, symetrickou souvislostí, vytvářející plošné, plastické nebo lineární systémy. Ornament můžeme také definovat jako lineární, plošnou nebo plastickou výzdobu vytvořenou rytmickým, symetrickým a proporčním opakováním abstraktních nebo stylizovaných prvků, článků nebo motivů. Ornament je vždy spojen s dílem, ať už plošným (kresba, malba, grafika, mozaika) nebo trojrozměrným (architektura, sochařství, plastické prvky užitého umění), jehož je součástí. Ornament může funkci a členění předmětu zdůraznit nebo potlačit. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Ornament se podřizuje jakémukoliv materiálu, který může být přitom podstatnou významovou složkou ornamentu. Významovost materiálů a barev je dána historickou tradicí kulturního okruhu a není obecně platná. Doposud je zachyceno asi 5000 ornamentů, které lze podle různých hledisek dělit podle motivů, struktury základního tvaru (čtverec, kruh, trojúhelník), způsobu řazení, symetrie, asymetrie (rokaj v rokoku), rytmizace, techniky provedení, materiálu apod. Ornamenty a jejich základní prvky mohou napodobovat přírodu až iluzivně, či využít maximální stylizace a zjednodušení, směřující k jazyku geometrie. Ornament bývá někdy považován za vůbec nejstarší způsob uměleckého odrazu skutečnosti a umělecky tvůrčího sebevyjádření se zdobnými (členění plochy) významovými (symboly) i praktickými (vrypy umožňující lepší držení) funkcemi. Jeho funkce jsou historicky podmíněné a proměnné. Velký vliv má dobový styl a vkus. Ornament je nejen ozdobou, ale také vizuálním vyjádřením řádu, struktury (to naznačuje i původ slova: ornament pochází sice z ornare, zdobit, ale toto slovo má původ ve slově ordo, řád, pořádek). Ornament odráží představu světa a základních sil, životních projevů, je promítáním aktivních postojů ke světu a k životu. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990007998660106986 | |