Motetová tvorba Carla Luythona v hudebním tisku Selectissimarum sacrarum cantionum... fasciculus primus (1603).
Motet compositions by Carl Luython in the music print Selectissimarum sacrarum cantionum... fasciculus primus (1603).
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/92948/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92948Identifikátory
SIS: 172140
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hlávková, Lenka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
4. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Carl Luython (1557, 58-1620), hudební analýza, motetoKlíčová slova (anglicky)
Carl Luython (1557, 58-1620), music analysis, motetTato práce pojednává o vokální tvorbě rudolfínského skladatele a varhaníka Carla Luythona. Ve své sbírce s názvem Selectissimarum sacrarum cantionum ... fasciculus primus vydané v Praze roku 1603 u pražského tiskaře Jiřího Nigrina publikoval 29 duchovních motet. Ačkoliv je v existující literatuře o Luythonových motetech částečně pojednáváno, s ohledem na nové poznatky v muzikologii dotýkající se moteta jako hudebního druhu si vyžaduje repertoár sbírky revidovaný pohled. Práce je dělena do čtyř kapitol. První kapitola této práce je věnovaná dochovaným exemplářům tisku Sacrae cantiones, vnějšímu a vnitřnímu popisu a historii jejich pravděpodobného užívání. Ve druhé kapitole je načrtnuta problematika spojená s funkcí duchovního moteta druhé poloviny 16. století. Třetí kapitola pojednává o sbírce samotné. Pozornost je věnována kritériím výběru repertoáru při koncepci sbírky, dále jejímu vnitřnímu uspořádání a obsahu, jenž je následně analyzován z textového a formálního hlediska. Čtvrtá kapitola je složena ze tří nezávislých případů dotýkajících se aktuálních otázek spojených s Luythonovými motety. Prvním případem je moteto O domus luminosa zhudebňující parafrázi textu od svatého Augustina. Ve druhém případě je na motetu Pange lingua znázorněna vazba Luythona na bratrstvo Božího těla. V posledním případě je...
This master thesis deals with the vocal compositions of rudolfine composer and organist Carl Luython. In his collection Selectissimarum sacrarum cantionum ... fasciculus primus, published in 1603 by the Prague printer Georg Nigrin, there are 29 sacred motets. Despite the partial knowledge about Luython's motets in the existing musicological literature is provided, a new revised view with regard to new findings concerning the genre of the motet is required. The master thesis is divided into four chapters. The first chapter is devoted to the preserved copies of Sacrae cantiones and provides their description and the historical outline of the sources and their probable use. In the second chapter, the problems related to the function of the motet in the second half of the sixteenth century are discussed. The third chapter deals with the collection itself. Criteria for selecting the repertoire, its inner structure and content are considered, which are subsequently analyzed in more detail. The fourth chapter is composed of four case studies concerning the current problems of research. The first case is a motet O domus luminosa, the paraphrase of the Augustine text. In the second case, Luyton's relationship with the Corpus Christi brotherhood is pointed out by the motet Pange lingua. In the latter case the...