Hrob, náhrobek, hřbitov. Okruh motivů v českém malířství 19. století
Grave, Tombstone, Graveyard. The Range of Motifs of the Czech Painting of the 19th Century
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/93133/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93133Identifikátory
SIS: 176294
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Konečný, Lubomír
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
14. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hrob, náhrobek, hřbitov, malba 19. století, krajinomalba, žánrová malba, historická malba, veduta, autobiografická tvorba, romantismus symbolismusKlíčová slova (anglicky)
Grave, Tombstone, Graveyard, 19th Century Painting, Landscape painting, Genre painting, Historical painting, Veduta, Autobiographical artworks, Romanticism, Symbolism(česky) Diplomová práce Hrob, náhrobek, hřbitov. Okruh motivů v českém malířství 19. století vychází z analýzy obrazů, kreseb a grafik významných českých malířů napříč celým devatenáctým stoletím. Prostřednictvím případových studií budou představeny rozdílné způsoby, jakými umělci pracovali s funerálními motivy. Někteří malíři se věnovali sledovanému tématu systematicky a opakovaně po celou dobu své tvorby, jiní se funerálních námětů dotkli sice okrajově, ale leckdy o to výrazněji. Umělci začleňovali do svých děl motivy hrobů, náhrobků a hřbitovů z rozličných podnětů od romantického zájmu o estetiku neobvyklosti a tajemnosti, potřebu zachycení osobních zkušeností a pocitů, přes žánrové výjevy odehrávající se na hřbitovech, ilustraci dobové literatury, dokumentární zachycení konkrétního místa až po obecnou potřebu symbolicky vyjádřit konečnost života. Představené malby, kresby a grafiky budou dány do souvislosti s kulturou pohřbívání devatenáctého století či s dobovou literaturou sledující stejné téma. Tento fenomén byl přirozeně reflektován také zahraničními umělci, některá jejich konkrétní díla jsou v diplomové práci rovněž zmíněna jako analogie k dílům českých umělců.
(in English) This thesis called Grave, Tombstone, Graveyard. The Range of Motifs of the Czech Painting of the 19th Century is based on the analysis of paintings, drawings and graphics made by Czech authors throughout the 19th century. Artists worked with funeral motifs in different ways and these will be presented in different case studies. Some painters were fascinated by these subjects and they turned their attention to them systematically and repeatedly throughout their career. Other artists worked with funeral motifs rarely, although significantly. Artists integrated motifs of graves, monuments and cemeteries to their pieces of art for different purposes; this was connected with the interest of Romanticism in aesthetic anomalies and mystery, with their personal experience and feelings. Artists were also interested in genre scenes that were situated in cemeteries. Funeral motifs can be found in illustrated journals as well. Their aim was to document the specific place and as to symbolically express the finality of the life. The pieces of art will be presented in the context of the burial rites and literature of the 19th century. This phenomenon was also reflected by foreign artists, some of them will be also mentioned in the thesis as an analogy to the Czech works.