Školní a mimoškolní četba žáků středního odborného učiliště a nástavbového studia
The School- and Out-of-School Reading of Pupils of Secondary Schools and Preparatory Schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9366Identifiers
Study Information System: 22273
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Klusák, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato diplomová práce se zabývá tématem čtenářství. Formou kvalitativního výzkumu mapuje četbu žáků středního odborného učiliště a nástavbového studia, tedy mladých lidí ve věku 1 5 - 3 2 let. Zabývá se především dvěma tématy, a to procesem četby (výběrem knihy, četbou knihy a dozníváním knihy) a čtenářským vývojem. Formou individuálních rozhovorů pak zachycuje jemné aspekty čtenářství a prožitků, zněj plynoucích. Dále charakterizuje jednotlivá čtenářská stadia v závislosti na íyzickém věku čtenáře.
The diploma work addresses the topič of reading. By means of the qualitative research it analyzes reading of the pupils of the secondary professional school and secondary extension courses, i.e. young people 15-32 years old. Primarily, it deals with two topics: the process of reading (choice of the book, process of reading itself and subsiding of reading) and the reading evolution. Moreover, using individual interviews, it surveys other subtle aspects of reading and accompanying experience. Finally it characterizes individual readeťs stages according to the age of the child.