Zobrazit minimální záznam

Virgin Mary, Mother of Got, death, iconography
dc.contributor.advisorJančárková, Julie
dc.creatorRůzhová, Barbora
dc.date.accessioned2017-12-21T10:47:51Z
dc.date.available2017-12-21T10:47:51Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/94019
dc.description.abstractThis thesis deals with the theme of the iconography of the Death of Virgin Mary, or, in other words, the death of the Mother of God, in the period from the 9th to 14th century in Eastern as well as Western art. By Western art we mean the organization of Europe beginning in the 9th century. By the term Eastern art we mean the countries of the so-called the Byzantine ecumenical council. The first part of the thesis deals with the apocryphal writings of the Death of Virgin Mary, which were an important iconographic source in the west as well as the east. This part of the thesis also focuses on the basic iconography which can be found in the iconographic dictionaries. The second part deals with the oldest depictions of the theme. In Eastern art this theme can be first encountered in the fragments-preserve painting in Athens from the years 975-980 or in a fresco painting in the rock church in Toqali-Kilissé in Cappadocia, which was founded in the 9th century or in the 2nd half of the 10th century. In Western art Aethelwold Benediktional, dating 975-980, is one of the oldest miniature depicting this theme. Furthermore, the thesis also focuses on other depictions of the theme up to the 14th century. Here, the thesis aims to compare these iconographies and further focuses on their development. The...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se bude zabývat ikonografií námětu Smrti Panny Marie neboli Zesnutí Bohorodičky v období od 9. do 14. století ve východním a v západním umění. Západním uměním míníme uspořádání Evropy od 9. století a východním země tzv. Byzantské ekumeny. První část této práce se zabývá apokryfními spisy o Smrti Panny Marie, jež byly důležitým ikonografickým zdrojem jak na západě, tak na východě. Také se zde řeší základní ikonografie, tak jak ji najdeme v ikonografických slovnících. Druhá část práce se věnuje nejstarším zobrazením námětu. Ve východním umění se s tímto námětem prvně setkáváme na fragmentárně dochované malbě v Ateni z let 975-980 nebo na fresce ve skalním kostele v Toqali-Kilissé v Kappadokii, která vznikla v 9. nebo v 1. polovině 10. století. V západním umění mezi nejstarší zobrazení námětu patří miniatura v Aethelwoldově Benediktional z let 975-980. Dále se zde práce zabývá dalšími zobrazeními námětu do 14. stol, které mezi sebou ikonograficky porovnává a zjišťuje, jak se vyvíjely. Závěr práce hodnotí, jak se východní a západní umění navzájem ovlivňovalo a především, kdo se kým inspiroval.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectVirgin Maryen_US
dc.subjectMother of Goden_US
dc.subjectdeathen_US
dc.subjecticonographyen_US
dc.subjectPanna Mariecs_CZ
dc.subjectBohorodičkacs_CZ
dc.subjectzesnutícs_CZ
dc.subjectikonografiecs_CZ
dc.titleVýjev Zesnutí Bohorodičky - Smrt Panny Marie ve východním a v západním umění od počátku až do 14. stoletícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-07
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId189666
dc.title.translatedVirgin Mary, Mother of Got, death, iconographyen_US
dc.contributor.refereeHlaváčková, Jana Hana
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of European Cultureen_US
thesis.degree.disciplineDějiny evropské kulturycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny evropské kulturycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of European Cultureen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se bude zabývat ikonografií námětu Smrti Panny Marie neboli Zesnutí Bohorodičky v období od 9. do 14. století ve východním a v západním umění. Západním uměním míníme uspořádání Evropy od 9. století a východním země tzv. Byzantské ekumeny. První část této práce se zabývá apokryfními spisy o Smrti Panny Marie, jež byly důležitým ikonografickým zdrojem jak na západě, tak na východě. Také se zde řeší základní ikonografie, tak jak ji najdeme v ikonografických slovnících. Druhá část práce se věnuje nejstarším zobrazením námětu. Ve východním umění se s tímto námětem prvně setkáváme na fragmentárně dochované malbě v Ateni z let 975-980 nebo na fresce ve skalním kostele v Toqali-Kilissé v Kappadokii, která vznikla v 9. nebo v 1. polovině 10. století. V západním umění mezi nejstarší zobrazení námětu patří miniatura v Aethelwoldově Benediktional z let 975-980. Dále se zde práce zabývá dalšími zobrazeními námětu do 14. stol, které mezi sebou ikonograficky porovnává a zjišťuje, jak se vyvíjely. Závěr práce hodnotí, jak se východní a západní umění navzájem ovlivňovalo a především, kdo se kým inspiroval.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the theme of the iconography of the Death of Virgin Mary, or, in other words, the death of the Mother of God, in the period from the 9th to 14th century in Eastern as well as Western art. By Western art we mean the organization of Europe beginning in the 9th century. By the term Eastern art we mean the countries of the so-called the Byzantine ecumenical council. The first part of the thesis deals with the apocryphal writings of the Death of Virgin Mary, which were an important iconographic source in the west as well as the east. This part of the thesis also focuses on the basic iconography which can be found in the iconographic dictionaries. The second part deals with the oldest depictions of the theme. In Eastern art this theme can be first encountered in the fragments-preserve painting in Athens from the years 975-980 or in a fresco painting in the rock church in Toqali-Kilissé in Cappadocia, which was founded in the 9th century or in the 2nd half of the 10th century. In Western art Aethelwold Benediktional, dating 975-980, is one of the oldest miniature depicting this theme. Furthermore, the thesis also focuses on other depictions of the theme up to the 14th century. Here, the thesis aims to compare these iconographies and further focuses on their development. The...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV