Sexuální výchova žáků se zrakovým postižením
Sexual education of pupils with a sight handicap
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9447Identifikátory
SIS: 22665
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šumníková, Pavlína
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství na speciálních školách
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
25. 5. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Cílem diplomové práce je na základě zkušeností z primární prevence, zkušeností z práce se zrakově postiženými a na základě odborné literatury a jiných pramenů připravit program výuky tématu sexuální výchovy ve škole pro žáky se zrakovým postižením. V první části diplomová práce srovnává dětský vývoj zájmu o sexualitu spolu se specifickým vývojem dětí se zrakovým postižením. Následně je popisován vliv zrakové vady na identitu zrakově postiženého. Dalším oddílem je pojetí předmětu sexuální výchovy z hlediska zrakově postižených v rámci koncepce sociálního učení a forma uspořádání témat vzhledem k rámcovému vzdělávacímu programu. V další části je na základě metodických zásad pro přípravu hodiny sexuální výchovy uveden rozbor proběhlé modelové hodiny sexuální výchovy v různých třídních kolektivech zrakově postižených a vyhodnocení subjektivního pohledu osob se zrakovým postižením na předmět sexuální výchovy jako takový. Teoreticko praktické poznatky jsou následně východisky pro přípravu námětových bloků programu sexuální výchovy, který nepočítá s naplňováním jedné vyučovací hodiny, ale naplněním několika tématických bloků během školní docházky. Přičemž klade též důraz na motivovanou osobnost pedagoga a jeho nepostradatelnou úlohu v kolektivu žáků se zrakovým postižením.
The goal of the diploma thesis is to arrange a plan for sexual education at the school for visually impaired children. The work on the diploma thesis is grounded with the experience of primary prevention programs, experienced working with visually impaired people and with the skilled literature. In the first part, the development of sexual interests in the childhood is compared to the specific development of the one with visual impairment. Afterwards the influence of the eye defect to the visually impaired person is described. The next section is given to the approach to the sexual education through the social learning conception of visually impaired and through setting concern topics of the general educational programme together. Based on the methodological principles for the sexual education, the model of sexual education hour in different class groups with its analysis is presented. After that the subjective sight of visually impaired people on the sexual education problematic is shown by the short questionnaire assessment. Theoretical - practical knowledges are used to arrange blocks of different kind of topics for the school lesson filled with sexual education. The plan counts with more than one block per year and per school attendance to realize all topics. The emphasis is also put on the teacher's...