dc.contributor.advisor | Sýkora, Václav | |
dc.creator | Plichtová, Petra | |
dc.date.accessioned | 2017-04-03T11:11:20Z | |
dc.date.available | 2017-04-03T11:11:20Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/9682 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá výskytem metafor v matematice. Práce je rozdělena do tří částí. V první části jsou shrnuty teoretické poznatky z oblasti sémiotiky, vědy, jež se zabývá znaky, mezi něž metafora patří. Dále jsou uvedeny jednotlivé druhy metafor. Druhá část je věnována rozboru vybraných kapitol učebnic matematiky a uvádí, jaké druhy metafor lze v učebnicích najít. Třetí část popisuje experiment zaměřený na zkoumání vybraných druhů metafor (metafory orientační, ontologické, pojmy vzniklé na základě metafory) a nevhodného užití metafory při výuce matematiky. | cs_CZ |
dc.description.abstract | Die Diplomarbeit beschäftigt sich mit dem Auftreten von Metaphern in der Mathematik. Die Arbeit ist in drei Teile geteilt. In dem ersten Teil werden teoretische Erkenntnisse auf dem Gebiet der Semiotik zusammengefasst, einer Wissenschaft, die sich mit Zeichen beschäftigt, unter welche die Metapher gehört. Weiter werden einzelne Metapherarten bekannt gemacht. Der zweite Teil wird der Analyse von ausgewählten Kapiteln der Mathematiklehrbüchern gewidmet und macht bekannt, welche Metapherarten man in diesen Lehrbüchern finden kann. Der dritte Teil beschreibt ein Experiment, das auf die Forschung von ausgewählten Metapherarten (Orientierungsmetaphern, ontologischen Metaphern, Begriffen, die aufgrund der Metapher entstanden sind) und einer unpassenden Verwendung von Metaphern in Mathematikunterricht gerichtet ist. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Metafora v matematice | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-05-21 | |
dc.description.department | Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 22079 | |
dc.title.translated | Metaphor in mathematics | en_US |
dc.contributor.referee | Kaslová, Michaela | |
dc.identifier.aleph | 000800218 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - německý jazyk | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - German | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - německý jazyk | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - German | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá výskytem metafor v matematice. Práce je rozdělena do tří částí. V první části jsou shrnuty teoretické poznatky z oblasti sémiotiky, vědy, jež se zabývá znaky, mezi něž metafora patří. Dále jsou uvedeny jednotlivé druhy metafor. Druhá část je věnována rozboru vybraných kapitol učebnic matematiky a uvádí, jaké druhy metafor lze v učebnicích najít. Třetí část popisuje experiment zaměřený na zkoumání vybraných druhů metafor (metafory orientační, ontologické, pojmy vzniklé na základě metafory) a nevhodného užití metafory při výuce matematiky. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Die Diplomarbeit beschäftigt sich mit dem Auftreten von Metaphern in der Mathematik. Die Arbeit ist in drei Teile geteilt. In dem ersten Teil werden teoretische Erkenntnisse auf dem Gebiet der Semiotik zusammengefasst, einer Wissenschaft, die sich mit Zeichen beschäftigt, unter welche die Metapher gehört. Weiter werden einzelne Metapherarten bekannt gemacht. Der zweite Teil wird der Analyse von ausgewählten Kapiteln der Mathematiklehrbüchern gewidmet und macht bekannt, welche Metapherarten man in diesen Lehrbüchern finden kann. Der dritte Teil beschreibt ein Experiment, das auf die Forschung von ausgewählten Metapherarten (Orientierungsmetaphern, ontologischen Metaphern, Begriffen, die aufgrund der Metapher entstanden sind) und einer unpassenden Verwendung von Metaphern in Mathematikunterricht gerichtet ist. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990008002180106986 | |