dc.contributor.advisor | Machová, Svatava | |
dc.creator | Kumštová, Blanka | |
dc.date.accessioned | 2017-04-03T11:11:59Z | |
dc.date.available | 2017-04-03T11:11:59Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/9685 | |
dc.description.abstract | V teoretické části diplomové práce se zabývám objasněním terminologie a podstatou AČV a poukazuji na nejednotnost názorů týkající se některých termínů. Vedle dichotomického členění výpovědi na téma a réma se zmiňuji i o členění výpovědi podle stupňů výpovědní dynamičnosti jejích jednotlivých prvků. Zajímám se o zpracování AČV v učebnicích pro žáky ZŠ a studenty SOU, SŠ a gymnázií, sleduji přitom především autory užitou terminologii. Věnuji se aktuálnímu členění doplňovacích otázek a uvádím různé názory na funkci TV v doplňovacích otázkách. Následuje přehled slovosledných variant DO. Ve druhé části práce sleduji výskyt slovosledných variant DO v dnešní češtině, a to jak v mluvených, tak i psaných textech. Docházím k závěru, že varianta se středovou polohou TV se téměř neobsazuje. Z porovnání textů mluvených a psaných dále vyplývá, že není možné stanovit konkrétní typ kontextu, ve kterém by se jistá slovosledná varianta vyskytovala častěji, resp. že není možné žádnou z těchto variant považovat za charakteristickou právě pro mluvený projev / psaný text. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | cs_CZ |
dc.description.abstract | Im theoretischen Teil meiner Diplomarbeit erláutere ich die Terminologie und den Sinn des Begriffes "die funktionale Satzperspektive". Ich zeige dabei an die differenzierten Behandlungen dieser Problematik in der tschechischen Linguistik, die die Terminologie betreffen. Ich bespreche neben der Satzgliederung in zwei Teile, námlich der Thema- Rhema-Struktur des Satzes, auch die Satzgliederung aufgrund des Aussagewertes der einzelnen Teile des Satzes, die sogenannte Aussagedynamik. (Begriff von J. Firbas) Ich interessiere mich auch fůr die Bearbeitung der funktionalen Satzperspektive, resp. der angewandten Terminologie, in den Lehrbůchern fůr Schúler auf den Hauptschulen und fůr Studenten der Fachmittelschulen und Gymnasien. Weiter verfolge ich funktionale Satzperspektive der tschechischen WFragen und fúhre ich differenzierte Meinungen an die Funktion des Interrogativausdrucks in den W- Fragen an. Im zweiten Teil meiner Diplomarbeit suché ich in den authentischen Texten alle Varianten der Satzgliedstellung in den tschechischen W-Fragen aus. Die Durchsuchung umfasst gesprochene, sowie geschriebene Texte. Die Nachforschung hat gezeigt, dass die Variante mit dem Interrogativwort inmitten der W-Frage, im heutigen Tschechischen kaum zu finden ist. Die Komparation der gesprochenen und geschriebenen Texte hat v «... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Aktuální členění doplňovacích otázek v češtině | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-05-16 | |
dc.description.department | Katedra českého jazyka a katedra české literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 53010 | |
dc.title.translated | Functional sentence perspective of the wh-questions in Czech | en_US |
dc.contributor.referee | Daněk, Jan | |
dc.identifier.aleph | 000825951 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazyk | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - German | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra českého jazyka a katedra české literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazyk | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - German | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | V teoretické části diplomové práce se zabývám objasněním terminologie a podstatou AČV a poukazuji na nejednotnost názorů týkající se některých termínů. Vedle dichotomického členění výpovědi na téma a réma se zmiňuji i o členění výpovědi podle stupňů výpovědní dynamičnosti jejích jednotlivých prvků. Zajímám se o zpracování AČV v učebnicích pro žáky ZŠ a studenty SOU, SŠ a gymnázií, sleduji přitom především autory užitou terminologii. Věnuji se aktuálnímu členění doplňovacích otázek a uvádím různé názory na funkci TV v doplňovacích otázkách. Následuje přehled slovosledných variant DO. Ve druhé části práce sleduji výskyt slovosledných variant DO v dnešní češtině, a to jak v mluvených, tak i psaných textech. Docházím k závěru, že varianta se středovou polohou TV se téměř neobsazuje. Z porovnání textů mluvených a psaných dále vyplývá, že není možné stanovit konkrétní typ kontextu, ve kterém by se jistá slovosledná varianta vyskytovala častěji, resp. že není možné žádnou z těchto variant považovat za charakteristickou právě pro mluvený projev / psaný text. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | cs_CZ |
uk.abstract.en | Im theoretischen Teil meiner Diplomarbeit erláutere ich die Terminologie und den Sinn des Begriffes "die funktionale Satzperspektive". Ich zeige dabei an die differenzierten Behandlungen dieser Problematik in der tschechischen Linguistik, die die Terminologie betreffen. Ich bespreche neben der Satzgliederung in zwei Teile, námlich der Thema- Rhema-Struktur des Satzes, auch die Satzgliederung aufgrund des Aussagewertes der einzelnen Teile des Satzes, die sogenannte Aussagedynamik. (Begriff von J. Firbas) Ich interessiere mich auch fůr die Bearbeitung der funktionalen Satzperspektive, resp. der angewandten Terminologie, in den Lehrbůchern fůr Schúler auf den Hauptschulen und fůr Studenten der Fachmittelschulen und Gymnasien. Weiter verfolge ich funktionale Satzperspektive der tschechischen WFragen und fúhre ich differenzierte Meinungen an die Funktion des Interrogativausdrucks in den W- Fragen an. Im zweiten Teil meiner Diplomarbeit suché ich in den authentischen Texten alle Varianten der Satzgliedstellung in den tschechischen W-Fragen aus. Die Durchsuchung umfasst gesprochene, sowie geschriebene Texte. Die Nachforschung hat gezeigt, dass die Variante mit dem Interrogativwort inmitten der W-Frage, im heutigen Tschechischen kaum zu finden ist. Die Komparation der gesprochenen und geschriebenen Texte hat v «... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka a katedra české literatury | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990008259510106986 | |