Zobrazit minimální záznam

The Meaning of History, Man and Society as an Integral Problem
dc.contributor.advisorPelcová, Naděžda
dc.creatorMrkvičková, Karina
dc.date.accessioned2017-04-03T11:12:37Z
dc.date.available2017-04-03T11:12:37Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/9688
dc.description.abstractNeutuchající snaha rozluštit smysl lidského dějinného údělu a smyslu a cíle dějinného vývoje souvisí s bytostně lidskou potřebou jistoty a opěrného stabilního bodu, na kterém lze poté už bezpečně stavět. Neúspěch v tomto hledání by však neměl znamenat, že stavět už nemá smysl, což zdůrazňuje především Patočkova koncepce smyslu jako cesty, jejíž připomínka se ve struktuře práce pravidelně opakuje. Další zájem o dějinnou dimenzi je spojen se snahou tento dějinný vývoj preventivně ovlivnit ve svůj prospěch, což vylučují zejména historicistní teorie tvrdící, že si dějinný proces žije svým vlastním nedotknutelným životem. Takový názor je ale rezignací na dějinnou povahu člověka. Ve sve prací jsem se snažila dokázat, že problém smyslu dějin lze uchopit vždy ve dvou rovinách, v rovině lidského autonomního jedince jako dějinné bytosti a lidské společnosti jako celku, který je dějinami proměňován nebo je sám proměňuje. Následně pak můžeme rozlišovat pojmy lidské dějiny jako produkt lidské aktivity a dějiny lidstva jako deskripce lidských osudů.cs_CZ
dc.description.abstractCe travail s'occupe de la problématique de sens de l'histoire dont la definition représente la besoin humaine de trouver un point fixe dans la vie. L'histoire se révele aussi comme la maniere comment comprendre soi-meme. On propose une analyse des approches philosophiques variées qui saisissent la thématique de la historicité humaine et la facon de laquelle elle influence les doctrines d'organisation de la société. Dans ce contexte la philosophie d'histoire peut devenir une vraie servante d'état. Les questions qui sont abordées traitent les phénomenes comme la progression dans l'histoire, sa fin ou son interpretation. L'histoire a commencé dans le moment de la création d'une sphere publique de la commune grecque. La fin potentielle est située soi dans le temps du salut par les théories eschatologiques, soi dans le moment de l'instauration ď un ordre social ideal par le historicisme. En conclusion il faut souligner que le probleme si l'homme se trouve sous la domination des régies de l'histoire ou si c'est uniquement lui qui la forme par sa conscience historique active n'était pas encore élucidé suffisament. Mais on a une seule certitude, c'est que les efforts de trouver un sens absolu de la réalité et du développement de l'histoire sont vains.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleSmysl dějin, člověk a společnost jako integrální problémcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-05-14
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId22067
dc.title.translatedThe Meaning of History, Man and Society as an Integral Problemen_US
dc.contributor.refereeBlažková, Miloslava
dc.identifier.aleph000590143
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy francouzský jazyk - základy společenských vědcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools French - Social Sciensesen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy francouzský jazyk - základy společenských vědcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools French - Social Sciensesen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csNeutuchající snaha rozluštit smysl lidského dějinného údělu a smyslu a cíle dějinného vývoje souvisí s bytostně lidskou potřebou jistoty a opěrného stabilního bodu, na kterém lze poté už bezpečně stavět. Neúspěch v tomto hledání by však neměl znamenat, že stavět už nemá smysl, což zdůrazňuje především Patočkova koncepce smyslu jako cesty, jejíž připomínka se ve struktuře práce pravidelně opakuje. Další zájem o dějinnou dimenzi je spojen se snahou tento dějinný vývoj preventivně ovlivnit ve svůj prospěch, což vylučují zejména historicistní teorie tvrdící, že si dějinný proces žije svým vlastním nedotknutelným životem. Takový názor je ale rezignací na dějinnou povahu člověka. Ve sve prací jsem se snažila dokázat, že problém smyslu dějin lze uchopit vždy ve dvou rovinách, v rovině lidského autonomního jedince jako dějinné bytosti a lidské společnosti jako celku, který je dějinami proměňován nebo je sám proměňuje. Následně pak můžeme rozlišovat pojmy lidské dějiny jako produkt lidské aktivity a dějiny lidstva jako deskripce lidských osudů.cs_CZ
uk.abstract.enCe travail s'occupe de la problématique de sens de l'histoire dont la definition représente la besoin humaine de trouver un point fixe dans la vie. L'histoire se révele aussi comme la maniere comment comprendre soi-meme. On propose une analyse des approches philosophiques variées qui saisissent la thématique de la historicité humaine et la facon de laquelle elle influence les doctrines d'organisation de la société. Dans ce contexte la philosophie d'histoire peut devenir une vraie servante d'état. Les questions qui sont abordées traitent les phénomenes comme la progression dans l'histoire, sa fin ou son interpretation. L'histoire a commencé dans le moment de la création d'une sphere publique de la commune grecque. La fin potentielle est située soi dans le temps du salut par les théories eschatologiques, soi dans le moment de l'instauration ď un ordre social ideal par le historicisme. En conclusion il faut souligner que le probleme si l'homme se trouve sous la domination des régies de l'histoire ou si c'est uniquement lui qui la forme par sa conscience historique active n'était pas encore élucidé suffisament. Mais on a une seule certitude, c'est que les efforts de trouver un sens absolu de la réalité et du développement de l'histoire sont vains.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.identifier.lisID990005901430106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV