Hannes Beckmann (1909-1977). Desava - Praha - New York
Hannes Beckmann (1909-1977). Dessau - Prague - New York
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97525Identifikátory
SIS: 116948
Kolekce
- Kvalifikační práce [2248]
Vedoucí práce
Oponent práce
Rousová, Hana
Klimešová, Marie
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění - Ph.D.
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
14. 2. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
malíř, fotograf, scénograf, antinacistická emigrace, Bauhaus, S.V.U. Mánes, Guggenheimovo muzeum, abstrakce, surrealismus, op-art, nová věcnostKlíčová slova (anglicky)
painter, photographer, stage designer, anti-Nazis emigration, Bauhaus, S.V.U. Mánes, Guggenheim Museum, Abstraction, Surrealismus, Optical art, New ObjectivityHannes Beckmann (1909-1977). Desava - Praha - New York Tématem této disertační práce se stala výjimečná, přesto doposud opomíjená osobnost, umělec německého původu Hannes Beckmann |1909-1977|, absolvent Bauhausu, jeden z uprchlíků před nacismem do Československa, a v neposlední řadě ředitel fotografického oddělení Guggenheimova muzea v New Yorku. Svou prací Beckmann naplňoval avantgardní myšlenky o syntéze uměleckých oborů: byl malířem, fotografem, scénografem, uměleckým teoretikem a pedagogem, ale i tvůrcem abstraktních objektů, pohybujících se na pomezí minimalistických a kinetických konstrukcí. Jeho životní osud a vytvořené dílo začalo získávat zřetelnější podobu v rámci výzkumu o výtvarných umělcích, kteří nalezli v meziválečném Československu útočiště před demagogickými politickými systémy. Do té doby byl Hannes Beckmann zcela neznámým nejen české historii umění. Svědčí o tom absence jeho jména v české odborné literatuře, ale i to, že nebyl nikterak zmiňován ani v publikacích vydávaných německým Bauhausem, kde nějaký čas působil. Dostupné byly pouze kusé informace o jeho pedagogickém a uměleckém působení v oblasti op-artu (optického umění) ze šedesátých až sedmdesátých let 20. století ve Spojených státech amerických, které zmiňovaly katalogy vydané k zde uspořádaným Beckmannovým výstavám. Práce se z...
Hannes Beckmann (1909-1977). Dessau - Prague - New York This PhD thesis is dedicated to an exceptional, though still forgotten personality, an artist of German descent, Hannes Beckmann |1909-1977|. A graduate of Germany's Bauhaus, he was one of the refugees fleeing Nazism to Czechoslovakia, and among many other achievements, he later became the director of the photography department of the Guggenheim Museum in New York. Through his work, he fulfilled avant-garde ideas on the synthesis of artistic fields: he was a painter, stage designer, art theorist and pedagogue, but also a creator of abstract objects moving along the boundaries of minimalistic and kinetic constructions. His fate in life and created body of work began gaining a clearer form in the framework of research on visual artists, who found sanctuary in interwar Czechoslovakia from demagogic political systems. Until that time, Hannes Beckmann had been utterly unknown to Czech art history and elsewhere. This is seen in the absence of his name in Czech technical literature, but also because he was never mentioned even in publications published by the Bauhaus with which he had been involved for some time. There was only sketchy information on his pedagogical and artistic work in the area of Op-Art (optical art) from the 1960s to 1970s in the United...