Možnosti rozvoje tvořivosti žáků speciálních škol v prakticky zaměřených předmětech
Opportunities for the Development of the Creativity of Pupils at Special Schools in Practically-oriented Subjects
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9772Identifikátory
SIS: 22203
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Beránek, Vladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství na speciálních školách
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
21. 5. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Ve své diplomové práci jsem se zaměřila na rozvoj nonverbální tvořivosti u žáků základní školy praktické. V první části mé diplomové práce se věnuji teoretickým východiskům. Druhá, praktická část je postavena na experimentu, ve kterém se snažím zjistit, je-li možné pomocí vhodně zvolených činností nonverbální tvořivost rozvíjet. V této části jsem použila dvou testových metod, které jsem zařadila jak na počátku, tak po skončení experimentu šesti žákům 4.třídy základní školy praktické. První použitou metodou byl Torranceho test doplňování kruhů, jako druhý jsem použila Tvarový skládaný test s použitím sedmidílného tangramu. Součástí praktické části je také mnou vytvořený tvořivě motivační program na rozvoj nonverbální tvořivosti. Tento program byl realizován v průběhu tří měsíců ve třídě, ve které experiment probíhal. Po ukončení a vyhodnocení jsem dospěla k závěru, že nonverbální tvořivost lze u lehce mentálně postižených žáků vhodně zvolenými činnostmi rozvíjet.
In my final thesis at the university I have been concentrating on non-verbal creativivity of pupils in the 'Primary Practical Shool'. In the first section of my final work I described the current theories of departures. The second, practical section is conducting an experiment, where I tried to discover the possibilities of extending non-verbal creativity by choosing appropriate activities. In this second part I used two different testing methods, both with six pupils of the 4th grade of 'Primary Practical School'. These pupils were tested at the begining as well as the end of the experiment. My first chosen method was test by Torrance 'filling in circles'. As a second method I used a test composed of a sevenpieced tangram. The practical section also included my own motivating program for developing non-verbal creativity. This program was put into practice during the three months experiment in the classroom. At the end of the program and during the evaluation of the whole program, supported by all the theories available, I discovered that it is possible to develop non-verbal creativity for pupils with slight mental disabilities by choosing appropriate activities.