Vyšetření sémantiky u posttraumatické afázie
An Examination of Semantics in Post-traumatic Aphasia
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9778Identifiers
Study Information System: 22223
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Konůpková, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Special Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tématem práce je postižení potraumatickou afázií a vyšetření sémantiky u lidí trpících tímto defektem. Zaměříme se na pojmové chápání okolního světa. Teoretická část je věnována vymezení pojmů afázie, traumata mozku a sémantika. Podrobněji mapuje pohled na zmíněná témata z různých úhlů - z pohledu neurologického, psychologického, lingvistického a v neposlední řadě i logopedického. V rámci praktické části bude prezentováno, jak jsem vytvořila materiál na vyšetření sémantiky a jak jsem ho v praxi vyzkoušela. Informace uvedené zejména v praktické části by měly pomoci logopedům v mapování všech rovin jazyka. Tato práce by měla poukázat na nedostatky v logopedické diagnostice a upozornit na často nezměněnou kvalitu chápání pojmů i při těžce narušené komunikační schopnosti.
The subject of this thesis is the case of posttraumatic aphasia and examination of semantics of people suffering from this defect. We are focusing on their ability of conceptual understanding of the surrounding world. The theoretical part of the thesis is aimed to defíne the terms of aphasia, brain traumata and semantics. It describes different points of view taken from various angles such as neurological, psychological, linguistic and also logopeadical points of view. In the practical part there will presented how I managed to generate the material required for semantics examinations and how I conducted its practical tests. The information provided, in particular in the practical part of the thesis, should assist to logopeadists in their exploring of all levels of language. The thesis is to draw attention to deficiencies in logopaedical diagnostics of semantics and to draw attention to the often insuffícient competences of a logopaedist to recognise the level and the scope of comprehension of terms applicable even in the case of severely affected ability to communicate.