Stát a církev v Calvinově myšlení: suverénní i kooperující
State and Church in Calvin's Thought: Sovereign Powers in Cooperation
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99741Identifikátory
SIS: 180326
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gallus, Petr
Macek, Ondřej
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Systematická a praktická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra teologické etiky
Datum obhajoby
2. 12. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Má disertační práce se věnuje vztahu státu a církve u Calvina. Snaží se ukázat, že Calvinův vztah státu a církve představuje model, ve kterém jsou obě moci suverénní, ale zároveň kooperující. Práce má ověřit předpoklad podobnosti mezi oběma mocemi či postupné přibližování církevní moci státní (co se týče její institucionalizace). Člověk stojí pod dvojí vládou (světskou a duchovní). Snaha o oddělení obou vlád není nejen možná, ale ani žádoucí. Nejsou vzájemně v rozporu a v obou vládne Bůh. Pojetí církve se od neviditelné podoby přesunulo do viditelné s pevnou organizační strukturou. Pro pravost církve jsou klíčové dva znaky: hlásání Božího slova a řádné vysluhování svátostí dle ustavení Krista. Církevní i státní správa se ukázaly jako nezbytné k přežití člověka. Calvin se snaží omezit obě vlády, aby se nestaly absolutními. Církevní moc, která se původně spojovala pouze s mocí klíčů, se rozvinula do tří větví. Podobně i státní správa byla dělena na tři části. Důležitým tématem pro Calvina je pojetí zákona. Kristus osvobodil člověka od tyranie zákona, aby jej mohl následovat svobodně. Člověk má i občanské povinnosti. Pokud se však dostanou do sporu s Božím zákonem, pak má člověk dát přednost Bohu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
My doctoral thesis focuses on the church-state relationship in Calvin's thought. His model of the church- state relationship shows both powers to be sovereign, but at the same time in cooperation. The aim of my thesis is to verify the similarity between the progressive and ecclesiastical power of the state in terms of its institutionalization. Man is under twofold government (secular and spiritual) the attempt to separate these two governments is not only possible, but even desirable. They are not mutually incompatible, for God reigns in both. The concept of the Church moved from the invisible realm into the visible one with a solid organizational structure. The true Church is recognizable by its key features: the pure preaching of the Word of God and the proper administration of the sacraments according to Christ's will. Church and state administration have proved necessary for human survival. Calvin tries to reduce the danger of absolute power in both governments. Ecclesiastical power, which was originally connected only with the power of the keys, developed into three branches. Similarly, secular government was divided into three parts. An important topic for Calvin is his conception of the law. Christ liberated man from the tyranny of the law so that he could freely follow it. Man has civic duties,...