Vánoce v české vizuální kultuře
Christmas and Czech Visual Culture
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99750Identifikátory
SIS: 187237
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fišerová, Michaela
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
22. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Vánoce, vizuální kultura, sémiotická analýza, kvantitativní obsahová analýza, reprezentace českých Vánoc, televizeKlíčová slova (anglicky)
Christmas, visual culture, semiotic analysis, quantitative content analysis, representation of the Czech Christmas, televisionCílem práce je vysledovat, jak jsou v produktech české vizuální kultury reprezentovány vánoční svátky. Tato reprezentace se mohla proměňovat v čase, na základě kulturních vlivů a ideologií, ale také na základě toho, v jakém druhu produktu vizuální kultury byly Vánoce reprezentovány. Chce zhodnotit, zda existují stálé reprezentace Vánoc, které jsou v naší kultuře zakotveny. Teoretická část práce se zaměřuje na historický vývoj zobrazování Vánoc na českém území. Analytická část pak analyzuje televizní vysílání čtyř českých celoplošných televizních stanic během vánočních svátků v roce 2017 a sleduje, jaké kulturní vlivy v nich byly obsaženy. Prostor je věnován také vizuální kultuře a obrazům. A protože se analytická část zabývá hlavně televizí, jsou zde uvedeny také informace o tomto médiu a specifikách masových médií obecně. Pro analýzu mediálních sdělení byla zvolena kombinace dvou výzkumných metod: kvantitativní obsahové analýzy a sémiotické analýzy.
The main aim of this thesis is to find out how the Christmas holidays are represented in products of Czech visual culture. This representation could have changed in times, based on cultural influences and ideologies and in terms of particular product where Christmas was represented. We'd like to evaluate if the constant representations of Christmas which are anchored in our culture still exist. In theoretical part of the thesis we focus on historical development of displaying Christmas in Czech region. The analytical part of thesis analyses television broadcast of four Czech area-wide channels during Christmas time in 2017 and observes which cultural influences are contained in. Other part of thesis looks into visual culture and pictures. For we mainly focus on television in analytical part, another part of thesis includes information about this media and about particularity of mass media in general. For analysis of media information we've chosen a combination of two type of research: quantitative content analysis and semiotic analysis.