Haškův a Ladův Švejk: Čtení obrazem
The Discrepancy between Hašek's and Lada's Schweik
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99892Identifikátory
SIS: 178688
Kolekce
- Kvalifikační práce [23838]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bílek, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika - Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
11. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
ilustrace|Hašek|Lada|Grosz|obraz|čteníKlíčová slova (anglicky)
illustration|Hašek|Lada|Grosz|image|readingBakalářská práce se zaměřuje na vztah text Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války spisovatele Jaroslava Haška. Prvním krokem je analýza těch motivů románu, a jeho zasazení do širšího literárního kontextu (groteska, pikareskní román, válečný román). To je východiskem porovnání světoznámých ilustrací divadle Erwina Piscatora. Na těchto příkladech jsou předvedeny možnosti obrazového výkladu textu, analyzován interpretační přístup zvolených výtvarníků a v důsledku rozvedena i otázka, jak o obrazu můžeme v literárním kontextu mluvit. Závěrem je bou výtvarných interpretací, které zde stojí proti sobě, jejich možných vlivů na čtení
The BA thesis analyses the relationship of text and illustrations in the novel written by Jaroslav Hašek Osudy dobrého vojáka Švejka. First of all, the motifs of the novel are analysed, and then the novel is set in wider context of genre reading (the grotesque, picaresque novel, war novel). The textual analysis serves as the basis for comparison of two different sets of illustrations: that of Josef Lada and that of George Grosz that were created for theater adapation of the novel in theater of Erwin Piscator. Drawing on that, the posibilities of image based reading of a literary text are shown, the different interpretational attitudes of the compared artists are analysed, and the modes of creating image-text relations are discussed. The thesis concludes with comparison of the two sets of images, and their possible influences on the reading of the novel. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)