Rozbor druhých listů z korespondence Cyrila Alexandrijského s Nestóriem
Analysis of the second letters of the correspondence between Cyril of Alexandria and Nestorio
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/100121/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100121Identifikátory
SIS: 148728
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ventura, Václav
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Pravoslavná teologie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Ústav východního křesťanství
Datum obhajoby
27. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Bohorodička Cyril Alexandrijský Nestorios christologie hypostatická unie Efeský sněmKlíčová slova (anglicky)
Theotokos Cyril of Alexandria Nestorios christology hypostatic union Council of EphesusPráce pojednává o řešení teologického sporu o titulu Panny Marie Bohorodička, jehož ko nečné řešení se našlo na počátku 5. století na třetím všeobecném sněmu v Efesu. V prvé části práce předkládá základní dějiny prohlubování teologického poznání tak, aby ukázala, jak se téma sporu rýsovalo, a to především ve 3. a 4. století. Přestože nebyla ještě hlavním předmětem sporu, otázka christologie se otvírala už u Ireneje Lyonského, Órigena, Pavla ze Samosaty, Apollinaria z Laodikeie. První část zakončuje náhled do christologie obou stran sporu, kterými byli Diodóros z Tarsu a Theodóros z Mopsuestie a na ortodoxní straně Athanasios, kappadočtí otcové, Didymos Slepec a Jan Zlatoústý. Druhá část seznamuje s písemnými prameny sporu a s otevřením a vývojem konfliktu. Hlavní část práce je pak za měřena na o sporu nejvíce vypovídající druhé listy z korespondence Cyrila Alexandrijské ho a Nestoria. Přináší obsah obou listů, rozebírá a porovnává argumenty obou stran a předkládá jejich christologické koncepty.
This master's thesis is dedicated to the theological disputation upon the using of the title Theotokos for Virgin Mary that had been finally resolved at the Third Ecumenical Council in Ephesus in 431 AD. The first part deals with the crucial moments of deepening theological knowledge in the Church history in order to show a development of the disputation mainly in the 3rd and 4th century. Although Christology wasn't the main theme of the teachings of the Church in that early period some of the theologians especially Irenaeus, Origen, Paul of Samosata and Apollinaris of Laodicea also raised some issues in the field of Christology. The end of the first part offers an inside into the theological mindset of both sides of the disputation - Diodorus of Tarsus and Theodor of Mopsuestia on the one side and the Orthodox fathers Athanasius, the Cappadocian Fathers, Didymus the Blind and John Chrysostome on the other side. The second part presents the written sources of the disputation and offers an insight to its beginning and development. The third and main part focuses on the correspondence between Cyril of Alexandria and Nestorius mainly on their Second Epistles containing the major topics of the disputation. It discusses a content of these two epistles and also analyses and compares theological arguments of both...