MADONY BYZANTSKÉHO TYPU V ČESKÉ KNIŽNÍ MALBĚ 13. STOLETÍ, DESKOVÉ MALBĚ 14. STOLETÍ A JEJICH "DRUHÝ ŽIVOT" V BAROKU
BYZANTINE TYPE OF MADONNAS IN CZECH 13TH CENTURY ILLUMINATED MANUSCRIPTS, 14TH CENTURY PANEL PAINTING AND THEIR " SECOND LIFE " IN THE ART OF BAROQUE
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100281Identifikátory
SIS: 149460
Kolekce
- Kvalifikační práce [2254]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pučalík, Marek
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
19. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Byzantské typy Madon v Čechách, Iluminované rukopisyKlíčová slova (anglicky)
Byzantine Type Madonnas in Czech, illuminated manuscriptsPředkládaná práce si klade za cíl sumarizovat dostupné informace k tématu byzantského typu Madony v umělecké produkci českých zemí. Zabývá se vývojem mariánského kultu od raného středověku, přes středověk vrcholný a poté ve stručnosti věnuje pozornost tomuto tématu v období baroka. Úvodní část je věnována prvním obrazům Panny Marie s dítětem v rámci iluminovaných rukopisů 13. století. Ve druhé části zpracovávám dostupné informace z oblasti deskové malby 14. století se zaměřením na deskové obrazy Madon s důrazem na jejich byzantizující východiska. Třetí část poukazuje v rámci silně rozvinuté barokní zbožnosti na jejich "druhý život". Klíčová slova Madona, Panna Marie, iluminované rukopisy, 13. století, desková malba, 14. století, mariánský kult, Byzantské vlivy, baroko, ikona
The ambition of the proposed paper is to summarize all of the up to date information regarding Byzantine types of Madonnas in art production of the Czech lands. First part of this work takes aim at the period of early to high Middle Ages, paying speccial attention to the first Marian depictions in some of the illuminated manuscripts of the 13th century showing deep influences by the contemporary Byzantine or Italo-Byzantine art. Second part of this paper deals with 14th century wood panel paintings, depicting half figures of Virgin Mary with or without her child Jesus, again the attention focuses on those showing close relations to eastern Icons. Final part of this work works with the herritage of the passed, rich era of Marian devotion, being reborn in Czech Barock religious practice. Keywords Madonna, Virgin Mary, illuminated manuscripts, 13th century, wood panel painting, 14th century, Icon, Byzantine influences, Barock