MADONY BYZANTSKÉHO TYPU V ČESKÉ KNIŽNÍ MALBĚ 13. STOLETÍ, DESKOVÉ MALBĚ 14. STOLETÍ A JEJICH "DRUHÝ ŽIVOT" V BAROKU
BYZANTINE TYPE OF MADONNAS IN CZECH 13TH CENTURY ILLUMINATED MANUSCRIPTS, 14TH CENTURY PANEL PAINTING AND THEIR " SECOND LIFE " IN THE ART OF BAROQUE
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100281Identifiers
Study Information System: 149460
Collections
- Kvalifikační práce [2254]
Author
Advisor
Referee
Pučalík, Marek
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
19. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Byzantské typy Madon v Čechách, Iluminované rukopisyKeywords (English)
Byzantine Type Madonnas in Czech, illuminated manuscriptsPředkládaná práce si klade za cíl sumarizovat dostupné informace k tématu byzantského typu Madony v umělecké produkci českých zemí. Zabývá se vývojem mariánského kultu od raného středověku, přes středověk vrcholný a poté ve stručnosti věnuje pozornost tomuto tématu v období baroka. Úvodní část je věnována prvním obrazům Panny Marie s dítětem v rámci iluminovaných rukopisů 13. století. Ve druhé části zpracovávám dostupné informace z oblasti deskové malby 14. století se zaměřením na deskové obrazy Madon s důrazem na jejich byzantizující východiska. Třetí část poukazuje v rámci silně rozvinuté barokní zbožnosti na jejich "druhý život". Klíčová slova Madona, Panna Marie, iluminované rukopisy, 13. století, desková malba, 14. století, mariánský kult, Byzantské vlivy, baroko, ikona
The ambition of the proposed paper is to summarize all of the up to date information regarding Byzantine types of Madonnas in art production of the Czech lands. First part of this work takes aim at the period of early to high Middle Ages, paying speccial attention to the first Marian depictions in some of the illuminated manuscripts of the 13th century showing deep influences by the contemporary Byzantine or Italo-Byzantine art. Second part of this paper deals with 14th century wood panel paintings, depicting half figures of Virgin Mary with or without her child Jesus, again the attention focuses on those showing close relations to eastern Icons. Final part of this work works with the herritage of the passed, rich era of Marian devotion, being reborn in Czech Barock religious practice. Keywords Madonna, Virgin Mary, illuminated manuscripts, 13th century, wood panel painting, 14th century, Icon, Byzantine influences, Barock