Pitný režim dětí ve škole.
Child drinking regime in school.
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101021Identifikátory
SIS: 182237
Kolekce
- Kvalifikační práce [3193]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kopřivová Herotová, Tereza
Fakulta / součást
3. lékařská fakulta
Obor
Veřejné zdravotnictví
Katedra / ústav / klinika
Ústav hygieny
Datum obhajoby
5. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
příjem vody v dětství, pitný režim ve škole, riziko nedostatečného příjmuKlíčová slova (anglicky)
water intake in childhood, drinking regime in schoo, risk of dehydratationSouhrn Cílem bakalářské práce bylo zmapovat pitný režim dětí na třech základních školách na území Prahy. Věk respondentů byl od 8 do 11 let. Šetření se zúčastnilo 163 dětí, 93 chlapců a 70 dívek navštěvující 3. ročník. V teoretické části je popsán problém nedostatečného pitného režimu u dětí se zaměřením na vliv na školní proces. V praktické části jsou zpracovány výsledky dotazníkového šetření a monitoring základních škol se zaměřením na zajištění pitného režimu školou. V dotazníkovém šetření žáci odpovídali na 16 otázek zaměřených na to, kolik a jaké množství tekutin zkonzumují během rána a dopoledního vyučování ve škole. Pociťují-li subjektivní příznaky dehydratace jako jsou bolest hlavy, únava a nesoustředěnost. Z výzkumu vyplynulo, že pouze 65 % dětí vypije během dopoledního vyučování doporučované množství tekutin. Dále bylo zjištěno, že největší oblíbenost u dětí mají sladké limonády, ale jejich reálná konzumace je výrazně nižší.
The aim of the bachelor thesis was to map the drinking regime of children at three elementary schools in Prague. The age of respondents was between 8 and 11 years of age. 163 children, 93 boys and 70 girls attending the 3rd year participated in the survey. In the theoretical part, there is a description of the issue of insufficient drinking and drinking regime of children with a focus on their influence on the school process. Results of the questionnaire survey and monitoring of the elementary schools with a focus on ensuring the drinking regime by the school are elaborated in the practical part. In the questionnaire, pupils responded to 16 questions about the amount of fluid intake they consume during early morning and morning school classes. If they experience subjective symptoms of dehydration such as headache, fatigue and lack of concentration. Research has shown that only 65 % of children drink the recommended amount of fluids during the morning classes. It was also discovered that the children prefer sweetened beverages by a large margin, but their real consumption is significantly lower.