Niguny v chasidské tradici
Niggunim in the Hasidic Tradition
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102918Identifiers
Study Information System: 182284
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Kohout, Ivan
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Jewish Studies - Religious Studies
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
židovská mystika, chasidismus, židovská hudba, chasidská hudba, nigun, Modžic, ChaBaD, Karlin, BraclavKeywords (English)
Jewish Mysticism, Hasidism, Jewish Music, Hasidic Music, Niggun, Modzhitz, HaBaD, Karlin, BratslavDiplomová práce s názvem "Niguny v chasidské tradici" se věnuje hudební tradici chasidských židů a místu které má v jejich životě a duchovní praxi. V první části přináší seznámení s tématem a s obecnou definicí nigunu. Součástí úvodních kapitol je také nová typologie chasidských nigunů, sestavená podle jejich užívání v rámci chasidské praxe a navazující na dosavadní teorie. Pro úplnost jsou uvedeny také základní mody užívané běžně v židovské hudbě (vedle známých durových a mollových tónin) společně s jejich ukázkami. Následující čtyři kapitoly jsou postupně věnovány čtyřem vybraným dynastiím (ChaBaD, Modžic, Karlin a Braclav), jejichž hudební tvorba je v chasidské tradici významná. Součástí této stěžejní části je také hudební rozbor a pojetí nigunů v konkrétní tradici každé z uvedených dynastií. Práce zpracovává pojetí nigunu, které jsou do jisté míry společné pro celou chasidskou tradici (jako komunikačního prostředku a nástroje pro vyjádření emocí a jako součásti mystických praktik devekut a tikun olam). Zároveň popisuje specifika vnímání hudby v každé ze čtyř uvedených dynastií. Text práce je doplněn přílohou "A", kterou tvoří notové ukázky zařazené přímo do textu a přílohou "B" s audio ukázkami ve formátu mp3.
This diploma thesis, titled "Niggunim in the Hasidic Tradition" deals with the musical tradition of the Hasidic Jews and its role in their daily lives and religious praxis. In this first part the reader is introduced to the topic, such as a general definition of a niggun. Included in the introductory chapters is a new typology of Hasidic niggunim, based on contemporary theories and arranged according to their usage in Hasidic practice. The basic modes in Jewish music are also explored (alongside known major and minor scales), and examples of each type are given. The next four chapters explore four dynasties whose musical activity is significant for the Hasidic tradition (HaBaD, Modzhits, Karlin, and Bratslav). This pivotal section includes a theoretical and musical analysis of the niggunim in each individual tradition according to dynasty. This thesis offers a definition of niggunim that encompasses the entire Hasidic tradition: a communicative medium and tool for expressing emotions in the context of the mystical practices of devekut and tikun olam. The unique perception of music by each of the four dynasties is also explored. The text of this thesis includes appendix A, which contains notational examples to accompany the text, and appendix B, which contains audio recordings in mp3 format.