Nábožensko-pedagogický systém Marie Montessori v ekumenické katechezi.
The Maria Montessori's Method of Religious Educationin Ecumenical Catechesis.
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104920Identifiers
Study Information System: 114895
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Muchová, Ludmila
Macek, Ondřej
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Systematic and Practical Theology
Department
Department of Practical Theology
Date of defense
24. 1. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Berryman, Cavalletti, katecheze, Katecheze Dobrého pastýře, Godly Play, Montessori, náboženská výchova, religiozita, teologie dětstvíKeywords (English)
Berryman, Catechesis, Catechesis of the Good Shepherd, Cavalletti, Godly Play, Montessori, Religious education, Theology of the ChildhoodPráce se zaměřuje na nábožensko-pedagogický systém Marie Montessori a jeho zakotvení v křesťanské katechezi. Prvním krokem v práci Petry Bandhauer je porovnání přístupu Marie Montessori s přístupem klasika pedagogiky u nás - J. A. Komenským. Dalšími kroky jsou prostudování principů metody Montessori se zaměřením se na náboženskou výchovu, popis její recepce v pedagogice v Německu a v Československu v době 20.-40. let 20. století a potom od let 50. Zvláštní pozornost je věnována realizaci náboženské výchovy Montessori v Katechezi Dobrého pastýře a v katechezi Godly Play, které jsou podrobně popsány. Některé z nejvíce problematických názorů Marie Montessori jsou zde předloženy a po hlubším seznámení se s pohledy teologických antropologů Wolfharta Pannenberga a Karla Rahnera jsou zhodnoceny pro naši současnou praxi. Práce se obrací k aktuální praxi, proto přináší porovnání stavu praxe Katecheze Dobrého pastýře a Godly Play v Německu a v České republice ve snaze popsat jejich potenciál pro formování religiozity dětí v křesťanské společnosti v ekuméně. V souvislosti s přikloněním se autorky práce ke katechezi Godly Play vznikl návrh katechetického materiálu, jehož textový výběr je v příloze práce. Příloha obsahuje také některé vybrané citáty z Montessori textů.
The thesis focuses on the Maria Montessori's method of religious education, how it has taken root in christian catechesis. The purpose of the Petra Bandhauer thesis is to analyse its principles, to describe its development and the way of reception by the educationalists. To provide a deeper glimpse into the field of the theological anthropology the author compares some of Montessori's opinions, most criticised, with the views of Wolfhart Pannenberg and Karl Rahner. The last aim is to introduce the way of reflection of Montessori religious education in the Catechesis of the Good Shepherd and in Godly Play, to examine their practice both in Germany and in the Czech Republic and to highlight the potential they have for the spiritual formation of children in the ecumenical christian society.