Jak učitelé přicházejí o rozum: Percepce prožívání stresu v učitelské profesi na druhém stupni ZŠ a vyrovnávání se s ním
The Way Teachers Lose Their Minds: Perceptions of Experienced Stress and Coping Strategies Among Secondary School Teachers
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/105145/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105145Identifiers
Study Information System: 177632
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Vágnerová, Marie
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Teaching of Religion, Ethics and Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 1. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
V diplomové práci jsem se zaměřila na zkoumání prožívání stresu v profesi učitelů druhého stupně. Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části jsem se snažila postihnout širší perspektivu mnoha rolí druhostupňového učitele. Zdůraznila jsem začlenění učitelství mezi pomáhající profese a upozornila jsem na základní společné znaky těchto profesí. Dále jsem se dotkla tématu stresu, stresových faktorů a resilience. Věnovala jsem se stresorům, které jsou společné pro pomáhající profese, a snažila se zdůraznit ty, které jsou pro učitelství specifické. Pro účely empirické části práce jsem si vybrala sedm současných či bývalých druhostupňových učitelů, pět žen a dva muže, kterých jsem se formou hloubkového rozhovoru ptala, jak prožívají svou profesi a s ní spojený stres, jak se mu brání a zda cítí v této oblasti nějakou podporu. Jejich odpovědi jsem zkoumala metodou interpretativní fenomenologické analýzy. Vyšlo najevo, že učitelé se cítí svou profesí a stresem, který generuje, velmi zatíženi. Nicméně ji vykonávají s radostí a pocitem hlubšího poslání. Copingové strategie volí každý dle svých možností a potřeb, necítí však, že by o ně bylo v této oblasti pečováno. Studie nepřinesla zjištění, že by stresujícím faktorem pro učitele byli jejich žáci, ale odhalila množství jiných stresorů.
In the diploma thesis I focused on researching the perception of stress in a profession of secondary school teachers. The thesis is divided into two parts. In the theoretical part I strived to explore many different roles of secondary school teacher from a broader point of view. I emphasised that teaching belongs among helping professions and I pointed out common basic features of these professions. Further I mentioned the topic of stress, stressors and resilience. I focused on those stressors that are common to helping professions and I made the effort to emphasise those that are specific in teaching. For the purposes of the empirical part I approached seven secondary school teachers or ex-teachers, five women and two men and I interviewed them about their job perception, their experience of job related stress, their coping strategies and whether they feel supported in this respect. To examine their answers, I used the method of interpretative phenomenological analysis. The outcome was that the teachers feel very burdened by their jobs and by the stress that is related to it. Nevertheless, they do their jobs with joy and deep sense of purpose. Each of the teachers has their own way of coping with stress, according to his or her own abilities and needs. They do not feel being taken care of in this...