Chudoba a vyloučení na českých školách
Poverty and exclusion in Czech schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105921Identifiers
Study Information System: 167829
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Šťastná, Jaroslava
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Diaconia and Christian Social Practice
Department
Department of Theological Ethics
Date of defense
5. 2. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
chudoba, vyloučení, děti, školaKeywords (English)
poverty, exclusion, children, schoolDiplomová práce se zabývá problematikou chudoby a sociálního vyloučení v současné české společnosti se zvláštním zaměřením na problematiku dospívajících. V teoretické části je rozpracována otázka chudoby a vyloučení v tradiční a moderní společnosti. Jsou zde popsány způsoby zjišťování chudoby a sociální vyloučení, stejně jako opatření sociální politiky pro prevenci a řešení chudoby. Teoretická část končí pojednáním o důsledcích chudoby v dětství a dospívání pro vývoj člověka a snahou o aktivní opatření na školách proti znevýhodnění a vyloučení. Cílem výzkumné části je prostřednictvím kvantitativního výzkumu zjistit, jaký je rozsah chudoby a vyloučení na vybraných školách a jak chudoba a sociální vyloučení ovlivňují vzdělanostní plány a možnosti rozvoje dospívajících. Klíčová slova Chudoba, sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, dětství, dospívání, žáci se sociálním znevýhodněním, vzdělávání, inkluze.
This diploma thesis focuses on poverty and social exclusion in Czech society with a special focus on teenagers. The theoretical part addresses poverty and social exclusion in both traditional and modern society. It includes methods of identyfying poverty and social exclusion socio-political measures for prevention and resolving of poverty. The theoretical part concludes with discussing the impact of poverty in childhood and adolescence for developing people and endeavors to actively avoid exclusion from schools. The aim of the field research is the collection of qualitative data to explore the extent of poverty in society and exclusion in selected schools, as well as how poverty impacts the educational plans and development possibilities of teenagers. Keywords: Poverty, social disadvantage, social exclusion, childhood, adolescence, pupils with social disadvantage, education, inclusion.