Vnímání reklamního vlivu influencerů z pohledu mladých online uživatelů
Advertising impact of influencers as perceived by the young online users
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108078Identifiers
Study Information System: 203967
Collections
- Kvalifikační práce [18159]
Author
Advisor
Referee
Reifová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Influencer, názorový vůdce, influencer marketing, sponzorovaný obsah, placená spolupráce, reklamní vliv, mladí online uživatelé, dotazníkové šetřeníKeywords (English)
Influencer, opinion leader, influencer marketing, sponsored content, collaboration, advertising impact, young online users, questionnaire surveyDiplomová práce s názvem Vnímání reklamního vlivu influencerů z pohledu mladých online uživatelů ve své teoretické části vymezuje pojem influencer, přičemž nabízí několik perspektiv, skrze něž je na tento fenomén možné nahlížet. Příkladem je třeba počet sledujících na profilech influencerů, interakce mezi těmito dvěma stranami nebo charakteristické rysy vlivných osobností v jejich vystupování na internetu. Dále se práce zabývá oblastí influencer marketingu, některými možnými podobami spoluprací mezi influencery a společnostmi v rámci sociálních médií a problematikou označování sponzorovaných komerčních obsahů. Současně jedna z kapitol shrnuje některé dosavadní poznatky z relevantních studií, a vytváří tak výchozí vhled do tématu. Výzkumná část práce pak na vzorku 179 respondentů ve věku 16-26 let zkoumá vnímání celé problematiky z pohledu mladých online uživatelů. Data nasbíraná skrze elektronický standardizovaný dotazník přinesla například zjištění, že respondenti označování placených spoluprací u příspěvků influencerů vyžadují, ačkoli takto označeným doporučením věří méně. Dále se objevil náznak vzorce chování poukazující na možné ověřování informací před bezprostředním vyzkoušením předmětu doporučení influencerů. Analyzovaná data také poukazují na to, že dotazovaným vadí současný vývojový trend...
This work titled Advertising impact of influencers as perceived by the young online users defines the term influencer in its theoretical part, offering several perspectives through which this phenomen can be viewed. For example, the number of followers on influencers' profiles, the interaction between these two sides, or the characteristic features of influential figures, such as their behaviour on the Internet. Furthermore, this work deals with influencer marketing, some types of collaboration between influencers and companies within social media, and the issue of tagging the sponsored commercial content. Also, one of the chapters summarizes some of the findings from several relevant studies, creating an initial insight into the topic. The research part of this work explores the issue as perceived by the young online users, using the research sample comprising 179 respondents in the range of 16-26 years old. The data collected through the electronic standardized questionnaire revealed, for example, that respondents require tagging sponsored posts on influencers' profiles, even though they trust these commercial posts less. Also, the pattern of behaviour hinting some verifying information before immediate tasting influencers' recommendations was indicated. The analyzed answers also point to the...