Nadaný žák na základní škole - možnosti rozvíjení v předmětu český jazyk
Intelectually gifted pupil in the basic school - development in Czech language classes
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109107Identifiers
Study Information System: 212593
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Hájková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Nadaný žák v předmětu český jazyk, nadání k českému jazyku, modely nadání, jazyková inteligence, vzdělávání nadaných žáků v českém jazyku, didaktika českého jazykaKeywords (English)
Gifted pupil in the Czech language, talent for the Czech language, talent models, language intelligence, education of pupils in the Czech language, didactics of the Czech languageDiplomová práce se zabývá intelektově nadanými žáky a z užšího hlediska nadanými žáky v předmětu český jazyk na druhém stupni základní školy. V teoretické části se autorka věnuje nadání k českému jazyku, definicím a pojmům z dané problematiky, známým modelům, charakteristikám nadaných žáků a přístupům českých škol ke vzdělávání těchto žáků. ráce se dále zabývá problematikou jazykové inteligence a osobností učitele nadaných žáků. Cílem práce je zjistit, jaké zkušenosti mají učitelé českého jazyka s nadanými žáky a jaké odlišnosti vidí mezi nadanými žáky a žáky prototypickými. K tomuto šetření byla zvolena metoda polostrukturovaného rozhovoru. Následujícím cílem je objevit postoje nadaných žáků k vyučovanému předmětu, k jehož splnění je využita metoda strukturovaného rozhovoru. K dalšímu cíli patří nalezení rozdílů mezi výsledky nadaných žáků a prototypických žáků v předmětu český jazyk. Metodou se stal didaktický test.
This theses focuses on intellectually talented pupils and from the narrower point of view on pupils of the Czech language at the second level of an elementary school. In the theoretical part, the author deals with a talent for the Czech language, definitions and concepts of a given issue, existing models, characteristics of gifted pupils and approaches of Czech schools towards the education of these pupils. This theses also focuses on linguistic intelligence and personality of teachers of gifted pupils. The aim is to reveal what are the experiences of the teachers of the Czech language with the gifted students and what differences are there between gifted individuals and ordinary students. For this solution is used a structured interview method. The next aim is to find out the attitudes of gifted pupils towards a taught subject. A semi-structured interview method is used to meet this aim. The final aim is to find differences between results of talented pupils and ordinary pupils in the subject of the Czech language. As an appropriate method was chosen a didactic test.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Maturitní zkouška z českého jazyka v úpravě pro neslyšící ve světle testování češtiny jako cizího jazyka
Defence status: DEFENDEDAndrejsek, Jan (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)Date of defense: 4. 2. 2015Práce se na pozadí dosavadních výzkumů čtenářské gramotnosti u sluchově postižených žáků zabývá modifikovanou maturitní zkouškou z českého jazyka v úpravě pro neslyšící, kterou v České republice skládají neslyšící žáci ve ... -
Teaching English through English
Defence status: DEFENDEDSmejkalová, Julie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Date of defense: 12. 9. 2014Diplomová práce se zabývá rolí cílového jazyka ve výuce angličtiny. Cílem práce je prozkoumat vliv výuky prostřednictvím cílového jazyka na rozvoj komunikativní kompetence žáků prvního stupně základní školy. Teoretická ... -
Úvod do teorie jazykové správnosti
Defence status: DEFENDEDBeneš, Martin (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Date of defense: 23. 6. 2017Introduction to the Theory of Language Correctness. The theme of this Thesis is the novel conceptualization of the subject field, which is, in the Czech context, traditionally dealt with within the theory of language ...