František Siard Nosecký
František Siard Nosecký
diploma thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/112160Identifiers
Study Information System: 188883
Collections
- Kvalifikační práce [2233]
Author
Advisor
Referee
Opatrná, Marie
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
12. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
František Siard Nosecký, premonstrátský řád, barokní malířství, freskyKeywords (English)
František Siard Nosecký, Premonstratensian order, baroque painting, frescoesTato diplomová práce se věnuje osobě Františka Siarda Noseckého (1693-1753), českého malíře vrcholného baroka a jeho nástěnné tvorbě. Narodil se do uměleckého prostředí. Jeho otec Jindřich Nosecký byl rovněž malířem, což mělo na syna jednoznačně velký vliv. Většina děl Siarda Noseckého vznikla pro premonstrátský řád, do kterého už jako mladý vstoupil. Místa jeho tvorby často korespondují s místy, na která byl následně jako farář ustanoven a jeho činnost je tak patrná v různých lokalitách po Čechách. Největší prostor k seberealizaci však dostal ve svém domovském klášteře v Praze na Strahově, kde také strávil největší část svého zasvěceného života. Kromě seznámení s životem, dílem i tvůrčí inspirací malíře tvoří podstatnou část práce katalog děl, který představuje nejen dochovaná díla, ale i několik už neexistujících realizací, o kterých se dnes dovídáme pouze z literatury.
This diploma thesis focuses on František Siard Nosecký (1693 - 1753) - Czech baroque painter and on his artwork. He was born into an artistic environment. His father Jindřich Nosecký was also a painter which certainly greatly influenced his son. The majority of pieces of Siard Nosecký came into existence for Premonstratensian order into which he joined as a young man. Location of his artwork frequently corresponds with the location of his parish. His functioning is noticeable at different locations in Bohemia. However the largest space for self-fulfillment he had in Prague at Strahov in his home monastery where he spent the biggest portion of his consecrated life. In addition to acquainting with the life, work and creative inspiration of the painter, a substantial part of the thesis consists of a catalog of works that presents not only extant works but also several non-existent realizations that we learn about only from literature today.