Sebehodnocení adolescentů se specifickými poruchami učení
Self-evaluation of adolencents with specific learning difficulties
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/11546Identifiers
Study Information System: 52626
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Kovaříková, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Domestic Science
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 1. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce pojednává o problematice sebepojetí a sebehodnocení adolescentů se specifickými poruchami učení. Teoretická část je zaměřena na specifické poruchy učení, adolescenci a sebepojetí dospívajících. V praktické části diplomové práce jsem shromáždila informace o adolescentech se specifickými poruchami učení pomocí rozhovoru, pozorování a z dat pedagogicko-psychologické poradny. Z těchto údajů jsem sestavila tři případové studie chlapců a jedné dívky pro období od narození až do současnosti. Pokusila jsem se z kasuistik analyzovat obecné znaky individuálních problémů se specifickými poruchami učení s důrazem na utváření jejich sebepojetí.
My diploma work deals with problems of self-conception and self-evaluation of adolescents with specific learning disabilities. The theoretical part is focused on specific learning disabilities, the period of adolescence and teenager's self-conception. The practical part of my diploma work consists of the information I gathered about adolescents with specific learning disabilities by means of an interviews, observation and data collected from the education and psychology counselling office. Based on this information I compiled three case studies, two of a boy and one of a girl, each through a period from their birth until the present. Based on casuistries I tried to analyze the common signs of individual problems with specific learning disabilities with emphasis on the formation of their self-conception.