Důsledky rekonceptualizace povahy novomediálních uměleckých děl
Consequences of Reconceptualization of New Media Artworks
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118047Identifiers
Study Information System: 211013
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Váša, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
17. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
výtvarné umění, estetika, interpretace, nová média, obraz, technologie, znak, umělá inteligence, neuronové sítě, digitální umění, automatizaceKeywords (English)
fine art, aesthetics, interpretation, new media, image, technology, sign, artificial intelligence, neural networks, digital art, automationV relativně nových společenských a technologických podmínkách 2. poloviny 20. století se ustavuje nové pojetí umění později nazvaného "umění nových médií". Automatizované procesy umělecké tvorby (často za účasti umělé inteligence) vedou k otázkám ohledně statusu autorství nad výsledným artefaktem. Vedle nejasnosti ohledně statusu umělce dochází také k proměně povahy samotných děl (jedinečnost, simulace). Práce si klade za cíl provést teoreticko-filosofickou analýzu novomediálních uměleckých děl, která bude vycházet ze syntézy teoretických východisek několika autorů. Na základě tohoto teoretického rámce dojde k rozboru několika konkrétních novomediálních uměleckých projektů, jejichž analýza poskytne bližší pohled na povahu současných digitálních děl. Projekty budou zhodnoceny v souladu s představenými teoretickými perspektivami a v souladu s vlastními praktickými znalostmi. Z postulované povahy budou v závěru formulovány teze týkající se možného budoucího vývoje v oblasti automatizované tvorby algoritmických děl či autorství.
Within the new social and technological conditions of the second half of the 20th century, new conceptions of art are being established, later described as "New Media Art". Automated processes (often with integration of artificial intelligence) of artistic creation questions the status of authorship over the final artifact. Next to the ambiguities regarding the status of the artist, the nature of the works themselves is also changing (uniqueness, simulations). The aim of the thesis is to provide theoretical and philosophical analysis of new media artworks based on the synthesis of theoretical background provided by perspectives of multiple authors. This theoretical frame, along with own practical knowledge, will be used for the analysis of selected specific new media art projects, which will provide a closer view on the contemporary computer generated artworks. The end of the thesis will be formulate thoughts about possible future developments in the field of automated creation of algorithmic art or authorship.