Kyborg jako reprezentace vztahu člověka a technologie ve vizuální kultuře
Cyborg as a Representation of the Relationship Between Man and Technology in Visual Culture
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118107Identifiers
Study Information System: 210948
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Řehořová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
17. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
kyborg, kyberpunk, kyberprostor, posthumanismus, transhumanismusKeywords (English)
cyborg, cyberpunk, cyberspace, posthumanism, transhumanismDiplomová práce se zabývá tématem vztahu člověka a technologie, jenž je reprezentován postavou kyborga ve vizuální kultuře. Cílem je vytvořit stereotypizaci jednotlivých kyborgů ve vybraných kyberpunkových dílech, na základě čehož mohu reflektovat vize a představy vztahu organického a technického v budoucím světě. Práce je rozdělena do čtyř kapitol - v první kapitole se zaměřím na kyberpunk, jakožto sub-žánr sci-fi, v druhé kapitole definuji postavu kyborga a postmoderní teoretická východiska, jež se k této postavě vztahují, ve třetí kapitole představím teoretická východiska k analýze postav a konkretizuji metodologické postupy, v závěrečné kapitole pak analyzuji jednotlivá díla.
This master thesis deals with the topic of the relationship between man and technology, which is represented by cyborg characters in visual culture. The aim is to create a stereotype of individual cyborg characters from selected cyber-punk works, on the basis of which I can reflect the vision and ideas of the relationship between the organic and technical in the future world. This work is divided into four chapters - the first chapter focuses on cyber-punk as a sub-genre of sci-fi, in the second I define the cyborg character and the postmodern theoretical background, which are related to the cyborg, in the third chapter I present the theoretical basis for the analysis of characters and specify methodological procedures, in the final chapter I analyze the individual works.