Osvojování tématu holokaust dětmi staršího školního věku (2. stupně ZŠ)
Acquisition of the Holocaust theme by older school children (2nd grade elementary school)
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118508Identifiers
Study Information System: 211225
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Kuchař, Pavel
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastoral and Social Work
Department
Jabok
Date of defense
23. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato bakalářská práce se věnuje osvojování tématu holokaust dětmi staršího školního věku, tj. na 2. stupni ZŠ běžného typu. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zabývá pojmem holokaust jako definicí z různých úhlů pohledu, tj. psychologie, filozofie etc. Pojednává o tématu holokaust z hlediska vědních disciplín, lidskoprávních dokumentů, odborných diskusí. Zamýšlí se nad stereotypy, předsudky, prevenci rizikového chování v současné společnosti včetně sporných otázek popírání holokaustu. Praktická část zkoumá znalosti, názory, postoje žáků k tématu holokaust na začátku (6. třída) a na konci 2. stupně (9. třída) ZŠ běžného typu. Výzkumné šetření obsahuje anonymní dotazník, který je následně analyzován metodou smíšeného výzkumu.
The topic of this bachelor's work is learning of the theme holocaust by pupils of the higher school age - i. e. pupils of the second level of the ordinary basic school (ZŠ). The work is divided into two parts. The topis of the theoretical part deals with the term holocaust, its definitions from different points of view, i.e. psychology, philosophy etc. This part deals with theme holocaust from the point of view of the science field, human rights and experts opinion. It thinks about stereotypes, prejudices, prevention of risk behavior in modern society including controversial questions about negation of the holocaust. The practical part deals with knowledge and attitude to the holocaust from the beginning of the sixth class to the end of the second part of the basic school (to ninth class) in the ordinary basic school. The research contains anonymous questionnaire, which is subsequently analyzed by the mixed research method.