Konstruktivismus a realita mezi Foersterem, Maturanou a Kuhnem
Constructivism and Reality between Foerster, Maturana and Kuhn
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/119204/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119204Identifiers
Study Information System: 180048
Collections
- Kvalifikační práce [6715]
Author
Advisor
Referee
Murgaš, Jaromír
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Department of General Anthropology
Date of defense
2. 7. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
konstruktivismus, poznání, pravda, filosofie vědy, paradigmaKeywords (English)
constructivism, knowledge, truth, philosophy of science, paradigmTato práce se věnuje představení konstruktivistického myšlenkového směru a jeho srovnání s teorií vědeckých revolucí a konceptem paradigmatu Thomase Kuhna. Konstruktivismus je v této práci zastoupen radikálními interpretacemi Foerstera, Maturany a Varely. Ty jsou následně konfrontovány s Kuhnovým výkladem vědeckých revolucí. V závěru práce argumentuji, že Kuhnův koncept paradigmatu lze interpretovat jako typicky konstruktivistický. V kontextu hlavní výkladové linie této práce dále kriticky hodnotím motivy jako je realita, možnost pravdivého poznání a související etické konsekvence. Klíčová slova: konstruktivismus, poznání, pravda, filosofie vědy, paradigma
This work deals with the introduction of the constructivist school of thought and its comparison with the theory of scientific revolutions and the concept of the paradigm of Thomas Kuhn. In this work, constructivism is represented by radical interpretations of Foerster, Maturana and Varela. These are then confronted with Kuhn's interpretation of scientific revolutions. At the end of the thesis I argue that Kuhn's concept of the paradigm can be interpreted as typically constructivist. In the context of the main line of interpretation of this work, I also critically evaluate motives such as reality, the possibility of true knowledge and related ethical consequences. Key words: constructivism, knowledge, truth, philosophy of science, paradigm