2008: Trpaslík stále žije. Fenomén zahradního trpaslíka ve světle kulturologických souvislostí
2008: Dwarves are still alife. Fenomenon of a garden dwarf in the light of culturological context
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/11989Identifiers
Study Information System: 52820
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Borecký, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cultural Studies
Department
Institute of Ethnology
Date of defense
17. 1. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem mé práce bylo komplexně přistoupit ke studiu fenoménu zahradního trpaslíka a skrze perspektivu kulturologických disciplín se pokusit objasnit jeho podstatu. V úvodu jsem předeslala, že umísťování zahradních trpaslíků do lidských obydlí je projevem velmi staré potřeby člověka přetvářet svůj domov tak, abychom se v něm cítili bezpečně, abychom mu rozuměli a uměli se v něm orientovat. První kapitola je věnována definování základních pojmů a shrnutí dosavadních základních poznatků z oboru trpaslíkologie. Zajímal mě především původ trpaslíků vůbec a zahradních trpaslíků jako svébytného druhu bytostí, tedy jejich fylogeneze. Dále se zaměřuji na trpaslíka jako produkt lidské činnosti, a to jednak v rovině zboží a za druhé v rovině uměleckého díla. Zde si všímám jeho ontogeneze a také zdůrazňuji význam osobního vztahu tvůrce či majitele k tomuto artefaktu. Kapitolu čtvrtou považuji za těžiště této práce. Zabývám se v ní pohledem na svět u tradičního člověka, významem kultu bohů domácího krbu, popřípadě ochránců domácnosti či rodiny v různých kulturách, zejména české, a oblibu zahradního trpaslíka dávám do souvislosti právě s tímto kultem. Považuji ho za jakéhosi specifického pokračovatele této tradice a upozorňuji na dva prvky, jež se u nejrůznějších domácích ochranných bytostí a bohů objevují a které zároveň...
The intention of my thesis is to work out a complex study of the fenomenon of a garden dwarf, and through the perspective of culturological disciplines hammer out its merits. In the introduction I claim that the existence of garden dwarves by human houses is manifestation of a very old and deep human requirement subsisting in forming our homes in the way we feel secure there and we can orientate ourselves there. The first chapter presents basic concept definitions and summary of actual knowledge in dwarf-studies. Particularly I am interested in the origin of dwarves generally, and then garden dwarves as a specific species - its phylogenesis. Farther I focus on dwarf as a product of human activity: merchandise and artwork as well - its ontogenesis. I regard the relation between creator or owner and the artefact as very important. Chapter four is an essential part of my thesis. I write about traditional society and cults of home-fire gods, mainly in Czech region. I consider garden dwarf to be a continuator of the aforesaid old tradition. In my opinion, there are two connecting elements: shape and colour of its cap - referring to flames of home-fire and protective function of red colour in traditional opinion. Next chapter is dedicated to interpretation of dwarf in light of psychoanalyse. Then I propose to...