Højskole a jejich specifika v dánském vzdělávacím systému
Højskole and their specifics in the Danish educational system
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12000Identifiers
Study Information System: 52126
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Kolář, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
24. 1. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Práce analyzuje stručně teorii, historii a praxi tzv. folkehjskole (lidové vysoké školy), která je dánským přínosem pedagogice světového významu. Tyto školy jsou výsledkem společenského a kulturního klimatu v Dánsku a intelektuálním přínosem duchovního, filosofa, historika, politika a barda N.F.S. Grundtviga a pedagoga a organizátora Ch. Kolda. První z nich vznikla r. 1844 v Rddingu v Severním Šlesvicku. Podnětem k rozvoji těchto škol byla i politická situace po válce mezi Pruskem a Dánskem a potřeba zlepšit vzdělání a schopnosti venkovské mládeže pro rozvoj jejich hospodářství. Tyto školy pracovaly svobodně podle nových principů, nezávisle na státním školském systému, a měly velmi kladný vliv na rozvoj a demokratizaci dánské společnosti. Časem se rozšířily po celé Skandinávii, v menším rozsahu do celé Evropy, do skandinávských i jiných komunit v USA a nejnověji i do některých rozvojových zemí. Celoživotní vzdělávání, kterému tyto školy pomáhaly, je inspirací pro současnou Evropskou unii, jak o tom svědčí evropský program Grundtvig. Jsou popsány a analyzovány myšlenkové základy, organizace, vlastní zkušenosti s pobytem autorky na dvou těchto školách v Dánsku, podněty reflektované v pedagogické literatuře. Diplomová práce poukazuje také na možný přínos tohoto typu školy pro evropské školství.
This Thesis provides a short analysis of theory, history, and practice of the so-called folkehjskole (folk high schools) that represents a Danish contribution to pedagogy with worldwide importance. Those schools resulted from the social and cultural climate in Denmark as well as from the intellectual creativity of the churchman, philosopher, historian, member of parliament, and bard N.F.S. Grundtvig as well as of the pedagogue and organizer Ch. Kold. The first one was founded in 1844 in Rdding, North Schleswig. The political situation after the war between Prussia and Denmark and the need to improve the education and competence of rural youth to develop their farms provided an impetus for those schools as well. Those free schools were run on new principles, independently from the state school system, and influenced very positively the development and democratization of Danish society. After some time elapsed, similar schools were founded in the whole Scandinavia, to lesser extent in other European countries, in some Scandinavian and other communities in the USA, during the recent years in some developing countries. Lifelong education, supported by those schools, is providing inspiration for the contemporary European Union, as testified by the Grundtvig programme. The intellectual foundations, organization...