Etika médií. Mediální prezentace vybrané zprávy napříč českými médii
Media ethics. The media presentation of selected news across the Czech media
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120054Identifiers
Study Information System: 193258
Collections
- Kvalifikační práce [2248]
Author
Advisor
Referee
Svoboda, David
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Applied Ethics
Department
Department of systematic Theology and Philosophy
Date of defense
25. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
média - etika - objektivita - komunikace - vývoj - analýza - vlastnictví - bulvarizaceKeywords (English)
media - ethics - objectivity - communication - development - analysis - ownership - bulvarizationDiplomová práce Etika médií s podtitulem Mediální prezentace vybrané zprávy napříč českými médii je složena ze dvou hlavních částí - teoretické a praktické. Obě se věnují problematice mediální komunikace, prezentace a etiky médií. Teoretická část definuje pojmy a jednotlivé vztahy mezi nimi, popisuje historický a technologický vývoj médií. Shrnuje etické problémy současné mediální společnosti. V neposlední řadě je v teoretické části shrnut metodologický postup praktické části. Cílem praktické části je analýza vybrané zprávy a její prezentace v různých typech médií. Autorka se zaměřuje zejména na oblast vlastnictví média, druh média, zpracování informací, aj. Výsledkem analýzy by měl být přehledný výstup, jenž by čtenáři této diplomové práce poskytl veškeré podklady k objektivnímu zhodnocení prezentace vybrané zprávy z hlediska mediální etiky.
Diploma thesis Media ethics with subtitle The media presentation of selected news across the Czech media consists of two main parts - theoretical and practical. Both of them deal with the issues of media communication, presentation and media ethics. The theoretical part defines the terms and individual relations between them, describes the historical and technological development of the media. It also shows ethical problems of nowadays society. Last but not least, the theoretical part summarizes the methodological approach of the practical part. The aim of the practical part is to analyze the selected report and its presentation in various types of media. The author focuses mainly on media ownership, media type, message processing, etc. The result of the analysis should be a clear outline that would provide the readers of this diploma thesis with all background material to objectively evaluate the presentation of the selected news from the point of view of media ethics.