Problematika začínajícího učitele v současné škole
Issue of a begining teacher in a contemporary school
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/12005/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12005Identifiers
Study Information System: 52113
Collections
- Kvalifikační práce [23778]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
23. 1. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zabývá problematikou začínajícího učitele v současné škole. Práce je koncipována jako teoreticko-empirická. V teoretické části se věnuje zpracování problematiky začínajícího učitele na základě uvedené literatury, zamýšlí se především nad vysokoškolskou přípravou studentů učitelství, profesním startem začínajících učitelů a jejich uváděním do praxe. Empirická část se opírá o kvalitativní případovou studii. Zaměřuje se na vnímání fenoménu začátečnictví v učitelské profesi, a to z pohledu ředitele školy, zkušených učitelů, studenta i z pohledu samotných začínajících učitelů. Cílem práce je co nejpodrobněji zmapovat postavení začínajícího učitele v konkrétním školním prostředí a objasnit, jak účastníci studie v daném prostředí tuto pozici a vzájemné vztahy chápou. Studie chce přispět k vytvoření prostoru pro aktivní (vědomý) postoj ke skutečnosti příchodu začínajícího učitele do školního prostředí a navodit debatu o možnostech využití výsledků studie k případné vhodné změně vnímání začínajícího učitele v sociálních vztazích v dané škole.
The thesis deals with the issue of a beginning teacher in a contemporary school. This work comprises both the theoretical and empirical aspects. In the theoretical part it attends to the issue of a beginning teacher according to mentioned literature, it contemplates particularly about undergraduate preparation of teacher education, professional start of a beginning teachers and their introduction to practice. The empiric part is based on qualitative case study. It focuses on a perception of the novice in 110 the teacher profession from a view of the headmaster, expert teachers and student and of beginning teachers themselves. The aim of my diploma work is a particular description of a position of a beginning teacher in a school environment and to explain, how the participants of this study perceive this position and the relationships at the working place. This study wants to contribute for creation a space for a conscious attitude towards the beginning teachers in the school environment and induce a discussion about possibilities of exploitation of study results to eventual appropriate change of the perception of the beginning teacher in the social relationships in a specific school environment.