Koheze a koherence v reklamních textech
Cohesion and coherence in advertising texts
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12036Identifiers
Study Information System: 52867
Collections
- Kvalifikační práce [23778]
Author
Advisor
Referee
Hošnová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
23. 1. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Práce se zabývá kohezí a koherencí textů tištěné reklamy. V první části se věnuje reklamě jakožto specifickému diskurzu dnešní doby ajejímu popisu. Druhá kapitola je zaměřena na text, jeho kohezi a koherenci a přístupy k nim. Zabývá se jejich definováním. Podrobněji přibližuje prostředky řazené ke koherenci jako jsou kontext, téma, presupozice a inference, i prostředky náležející ke kohezi textu (substituce, deixe, opakování). Samostatná kapitola je věnována obecným principům vztahů meZI textem a obrazem v reklamních komunikátech. Praktická část vychází z interpretační analýzy zvolených reklamních kampaní. Zaměřuje se především na vztahy obrazu a textu a vztahy mezi jednotlivými textovými částmi.
The thesi s deals with cohesion and coherence in print advertising texts. The first part follows the concept of advertising as a specific type of todayr s discourse and its description. Second part is pointed to text, its cohesion and coherence and various approaches to them. It r s dedicated to their definitions. In detail it introduces tools ranging to coherence, such as context, theme, presupposition and inference, and also tools related to text cohesion (substitution, deixis and repetition). The separate chapter turns to general relations between text and picture lil advertising texts. Analytical part results from interpretation analysis of selected advertising campaigns. In particular it focuses on picture and text relations and relations between separate text parts.