Jak škola přispívá k rozvoji komunikačních dovedností žáků
How does school contribute to development of pupils communication skills?
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12084Identifiers
Study Information System: 52806
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Komunikační dovednosti žáků jsou velmi podstatnou složkou všeobecného vzdělání. Základem této práce je výzkum s cílem zjistit, jakou měrou přispívají k rozvoji těchto dovedností jednotlivé stupně škol. V teoretické části práce pojednává především o jednotlivých typech komunikace a o vývoji řeči (ontogenezi i fylogenezi). Praktickou část tvoří zpráva z výzkumu, jehož součástí byla analýza učebních dokumentů a analýza terénního zkoumání, které bylo založeno na pozorování výuky ve vybraných pražských školách (dvě mateřské školy a dvě základní školy) a dotazníkovém šetření (všichni respondenti byli učitelé pracující ve školách, kde probíhalo pozorování). Z výzkumu vyplynulo, že všechny stupně škol přispívají určitou měrou k rozvoji komunikačních dovedností žáků. Každý stupeň školy se však zaměřuje na ty dovednosti, které jsou pro daný věk a dané schopnosti dětí vhodné a přiměřené. Klíčová slova: komunikace, komunikační dovednosti, ontogeneze jazyka, předškolní vzdělávání, základní vzdělávání, učební dokumenty, pozorování, dotazník.
Communicative competences of pupils are a very substantial part of common knowledge. This work is based on a research, the purpose of which was to find out to what extent various school levels contribute to the development of communicative competences. The theoretical part deals above all with individual types of communication and with speech development (ontogenesis, as well as phylogenesis). The practical part is formed by a research report; the research included the analysis of teaching materials, observation of teaching process and distribution of questionnaires - all respondents were teachers at schools where the research was made, that means two kindergartens and two basic schools. The research showed that all school levels do to some extent contribute to the development of pupils' communicative skills; whereas each level focuses on the skills which are appropriate for the pupils' age and abilities. Key words: Communication, communicative skills, the ontogenesis of language, pre-school education, elementary education, educational materials, observation, questionnaire.