Muzikál a jeho uplatnění v hudební výchově
A musical and its realization in music teaching
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12090Identifiers
Study Information System: 52748
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Tichá, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 1. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
V první části své diplomové práci jsem se pokusila na základě mých získaných poznatků v daném oboru charakterizovat muzikál , jeho formální stránku a vývoj jak ve světovém, tak v českém měřítku. V této souvislosti jsem podala přehled o naší současné muzikálové scéně. Druhou část diplomové práce jsem pojala z hlediska didaktického s uvedením konkrétních metodických příkladů, nastiňujících možné způsoby uplatnění tohoto žánru v hodinách hudební výchovy. Abych tak mohla učinit, postupovala jsem při svých metodických ukázkách jak z psychologicko-pedagogického pohledu na roli muzikálu v případě dospívajících dětí, tak z konkrétních výsledků mého sociometrického výzkumu, provedeného na 2.stupni ZŠ a gymnáziu. Ráda bych podotkla, že jsem ani zdaleka nemohla vyčerpat množství inspirací a že uvedené muzikály nejsou jedinými zdroji, které se dají ve vyučování použít. Mým hlavním cílem při zpracování této diplomové práce byla přímo nutnost více přiblížit muzikál ať už široké veřejnosti či především pedagogům vyučujícím hudební výchovu, poněvadž se jedná o hudební žánr, který zaznamenává prudký umělecký rozmach na české scéně zvláště v posledních deseti letech. Protože se tedy jedná o poměrně nedávnou dobu, co si muzikál začal budovat své právoplatné místo, postrádá zejména v oblasti didaktické, potřebný zdroj...
Firstly, I have tried to represent a musical as a whole, capturing its formality and historical development from both points of view; the international and the domestic ones. Additionally, I have focused on the contemporary Czech musicals. The second part was conceived in the didactic aspects, which were completed with few factual methodical instances. I took into account the psychological aspects of teenagers and the actual results of my sociometrical research. However, it is of course impossible to contain and to use all the varieties of the inspiration. The urgent necessity to clarify the terms of musical to public and especially to teachers was the main task when I was writing this dissertation. Since this music genre has noticed its "boom" very recently, it tries now to build its reputation. Unfortunately, as a consequence of this fact, the methodical materials lack still the necessary information about this genre. The shortage of methodical sources causes then the helplessness and refusal approach of teachers to this topic. Musical lies in the vocal, motoric and dramatic components which are supposed to provide the appropriate means for polyesthetic concept of music education. Moreover, the establishment of new Open educational programme emphasizes particularly music activities and mutual cooperation...