Práce dětí z asijských komunit v České republice
Employment of children from Asian communities in the Czech Republic
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121399Identifikátory
SIS: 209645
Kolekce
- Kvalifikační práce [1561]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jelínková, Marie
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Sociální a pastorační práce
Katedra / ústav / klinika
Katedra pastorační a sociální práce
Datum obhajoby
17. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dětská práce, zaměstnávání, asijské komunity, právo na vzdělání a přípravu k povolání, zranitelnost a schopnost aktivního působení dětíKlíčová slova (anglicky)
child labour, employment, Asian communities, right to education and vocational guidance, vulnerability and agency of childrenBakalářská práce "Práce dětí z asijských komunit v České republice" se na základě konkrétních příběhů zabývá situací dětí původem z Vietnamu a Číny, které po dokončení povinné školní docházky začaly v České republice pracovat, a to mimo pracovněprávní vztah, v rozsahu 10-11 hodin denně, 6 dní v týdnu. Pokouší se zasadit jejich situaci jednak do právního rámce tvořeného mezinárodními lidskoprávními dokumenty i českou legislativou, jednak do širšího kontextu sociálního a kulturního prostředí, ze kterého pocházejí. Zaměřuje se zejména na otázky týkající se práva dětí na zvláštní ochranu a péči, na vzdělání a přípravu k povolání, na ochranu před pracovním vykořisťováním apod., ale také na vztah mezi právy a povinnostmi v právním a sociálním státě. Práce se zamýšlí nad tím, kdo nese za vzniklou situaci dětí zodpovědnost a pokouší se nalézt směr uvažování, který by mohl alespoň částečně pomoci podobným případům předcházet.
The bachelor's thesis "Employment of children from Asian communities in the Czech Republic" deals with the situation of particular children of Vietnamese and Chinese origin in the Czech Republic, who started to work here after completing their compulsory education: without any working contract, 10-11 hours a day, 6 days a week. The thesis tries to specify the appropriate legal frame for their situation, as well as to contextualize it with regards to social and cultural background of the children. It focuses mainly on questions related to the right of children to particular protection and care, to education and vocational guidance, to protection from labour exploitation, etc. It also deals with the relation between rights and obligations in a legal and social state. The thesis reflects upon the responsibility for the situation of the children, and tries to find a direction that could help to avoid similar cases in future.