Učitelské počátky Augustina Bartoše
School beginnings of teacher Augustin Bartoš
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12374Identifiers
Study Information System: 57469
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Mužáková, Monika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Augustin Bartoš je dnes polozapomenutou postavou. Nic na tom nemění několik řádek či krátkých odstavců ve skriptech budoucích speciálních pedagogů či pár slovníkových hesel v pedagogických encyklopediích. Přece jen však existuje, zejména mezi odbornou veřejností, jisté podvědomí o jeho činnosti ve dvacátých a třicátých letech coby vrchního ředitele Jedličkova ústavu v Praze, stejně jako o jeho literárně-odborné činnosti z oné doby. Monografickým pracím Dětská organizace a Automobil vychovatelem i pedagogickým konceptům, které v nich byly načrtnuty, se ve své době dostalo zasloužené pozornosti nejen u nás, ale i v mnohých evropských zemích. Naproti tomu o jeho dětství, studiu, dřívějších pedagogických zkušenostech či životních osudech bylo známo velmi málo.
This work describes an unknown early life, study, pedagogical actions and scientific reports of Augustin Bartoš (1188-1969), the famous Czech teacher, writer and educator of children with disabilities. He was born in Červený Kostelec, Eastern Bohemia and after attending local schools he was admitted to Teacher Institute in Hradec Králové. Graduating in 1908, he started to teach in schools around the city. During time, he promoted the activities of industrial arts and active school movement between local teachers. In 1912, he joined to Educational Institute for Boys in Hradec Králové and during 1919 helped to manage Educational Institute for Depraved Girls in Jilemnice. At the end of the year he was invited to be manager and school-master of Jedlička Institute in Prague. 176