Koncept mládí v českém jazyce
Concept of the youth in Czech
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12386Identifiers
Study Information System: 52530
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Palkovská, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 1. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Předmětem diplomové práce je výzkum konceptu mládí v českém jazyce a v myslích českých rodilých mluvčích. Výzkum je zasazen do teoretického rámce kognitivní lingvistiky a tvoří jej tři provázané části. V první části, jež vychází ze slovníků, jsou shromážděny jak významy lexémů mladý a mládí, tak i verbální a neverbální realizace základních významů těchto lexémů. Druhá část vychází z korpusu a je přehledem sémantických okruhů entit, které v češtině mohou být popsány adjektivem mladý. Zároveň je na kolokacích, konotacích a metaforách ukázáno, jak čeští rodilí mluvčí o mládí přemýšlejí. Třetí část tvoří dotazníkový průzkum provedený napříč českou populací, jehož cílem je ověřit a doplnit výsledky předchozích dvou částí výzkumu. Diplomová práce přináší popis metafor, konotací a asociací, pomocí nichž v češtině konceptualizujeme mládí.
Předmětem diplomové práce je výzkum konceptu mládí v českém jazyce a v myslích českých rodilých mluvčích. Výzkum je zasazen do teoretického rámce kognitivní lingvistiky a tvoří jej tři provázané části. V první části, jež vychází ze slovníků, jsou shromážděny jak významy lexémů mladý a mládí, tak i verbální a neverbální realizace základních významů těchto lexémů. Druhá část vychází z korpusu a je přehledem sémantických okruhů entit, které v češtině mohou být popsány adjektivem mladý. Zároveň je na kolokacích, konotacích a metaforách ukázáno, jak čeští rodilí mluvčí o mládí přemýšlejí. Třetí část tvoří dotazníkový průzkum provedený napříč českou populací, jehož cílem je ověřit a doplnit výsledky předchozích dvou částí výzkumu. Diplomová práce přináší popis metafor, konotací a asociací, pomocí nichž v češtině konceptualizujeme mládí.