Znak - kaligrafie, struktura - vrstvení
The Sign-calligraphy, the structural art
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12442Identifikátory
SIS: 52796
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Špirk, Ivan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
22. 1. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Ve své diplomové práci se budu zabývat problematikou znaku, označování a psaní. Zaměřila jsem se na ty roviny těchto fenoménů , které jsou ukazatelem toho, jak myslíme , vnímáme a prožíváme. Jakým způsobem se orientujeme ve světě , a čím je tato orientace ovlivňována. Studium znaků, symbolů a jejich tvarů s vysokou mírou odstupu člověka od sebe samého je jednou z cest, kterou se můžeme při tomto poznávání vydat. Od označování se odvíjí další otázky týkající se naší komunikace se světem , komunikace mezilidské, a v neposlední řadě otázky komunikace člověka s člověkem, která se uskutečňuje skrze umělecké dílo. S vývojem lidského rodu souvisí celá řada proměn týkajících se právě označování, způsobů uchopení světa a sebe, a umění vždy fungovalo jako citlivý senzor, který tyto proměny předjímal. Dále se zabývám fascinací tématem znaku a písma, kterou začali výrazně projevovat umělci ve 20. století, a která souvisela s proměnami hodnot a myšlení ve společnosti. V didaktické části jsem se pokusila všechny tyto poznatky zpracovat jako východisko pro péči a výtvarnou komunikaci se starými lidmi. Výtvarná komunikace se tu ukázala být vhodnou alternativou ke komunikaci verbální.
Ve své diplomové práci se budu zabývat problematikou znaku, označování a psaní. Zaměřila jsem se na ty roviny těchto fenoménů , které jsou ukazatelem toho, jak myslíme , vnímáme a prožíváme. Jakým způsobem se orientujeme ve světě , a čím je tato orientace ovlivňována. Studium znaků, symbolů a jejich tvarů s vysokou mírou odstupu člověka od sebe samého je jednou z cest, kterou se můžeme při tomto poznávání vydat. Od označování se odvíjí další otázky týkající se naší komunikace se světem , komunikace mezilidské, a v neposlední řadě otázky komunikace člověka s člověkem, která se uskutečňuje skrze umělecké dílo. S vývojem lidského rodu souvisí celá řada proměn týkajících se právě označování, způsobů uchopení světa a sebe, a umění vždy fungovalo jako citlivý senzor, který tyto proměny předjímal. Dále se zabývám fascinací tématem znaku a písma, kterou začali výrazně projevovat umělci ve 20. století, a která souvisela s proměnami hodnot a myšlení ve společnosti. V didaktické části jsem se pokusila všechny tyto poznatky zpracovat jako východisko pro péči a výtvarnou komunikaci se starými lidmi. Výtvarná komunikace se tu ukázala být vhodnou alternativou ke komunikaci verbální.