Znak - kaligrafie, struktura - vrstvení
The Sign-calligraphy, the structural art
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12442Identifiers
Study Information System: 52796
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Špirk, Ivan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teaching Degree in Art for Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 1. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Ve své diplomové práci se budu zabývat problematikou znaku, označování a psaní. Zaměřila jsem se na ty roviny těchto fenoménů , které jsou ukazatelem toho, jak myslíme , vnímáme a prožíváme. Jakým způsobem se orientujeme ve světě , a čím je tato orientace ovlivňována. Studium znaků, symbolů a jejich tvarů s vysokou mírou odstupu člověka od sebe samého je jednou z cest, kterou se můžeme při tomto poznávání vydat. Od označování se odvíjí další otázky týkající se naší komunikace se světem , komunikace mezilidské, a v neposlední řadě otázky komunikace člověka s člověkem, která se uskutečňuje skrze umělecké dílo. S vývojem lidského rodu souvisí celá řada proměn týkajících se právě označování, způsobů uchopení světa a sebe, a umění vždy fungovalo jako citlivý senzor, který tyto proměny předjímal. Dále se zabývám fascinací tématem znaku a písma, kterou začali výrazně projevovat umělci ve 20. století, a která souvisela s proměnami hodnot a myšlení ve společnosti. V didaktické části jsem se pokusila všechny tyto poznatky zpracovat jako východisko pro péči a výtvarnou komunikaci se starými lidmi. Výtvarná komunikace se tu ukázala být vhodnou alternativou ke komunikaci verbální.
Ve své diplomové práci se budu zabývat problematikou znaku, označování a psaní. Zaměřila jsem se na ty roviny těchto fenoménů , které jsou ukazatelem toho, jak myslíme , vnímáme a prožíváme. Jakým způsobem se orientujeme ve světě , a čím je tato orientace ovlivňována. Studium znaků, symbolů a jejich tvarů s vysokou mírou odstupu člověka od sebe samého je jednou z cest, kterou se můžeme při tomto poznávání vydat. Od označování se odvíjí další otázky týkající se naší komunikace se světem , komunikace mezilidské, a v neposlední řadě otázky komunikace člověka s člověkem, která se uskutečňuje skrze umělecké dílo. S vývojem lidského rodu souvisí celá řada proměn týkajících se právě označování, způsobů uchopení světa a sebe, a umění vždy fungovalo jako citlivý senzor, který tyto proměny předjímal. Dále se zabývám fascinací tématem znaku a písma, kterou začali výrazně projevovat umělci ve 20. století, a která souvisela s proměnami hodnot a myšlení ve společnosti. V didaktické části jsem se pokusila všechny tyto poznatky zpracovat jako východisko pro péči a výtvarnou komunikaci se starými lidmi. Výtvarná komunikace se tu ukázala být vhodnou alternativou ke komunikaci verbální.