Nonword repetition in bilinguals. Does performance differ from Developmental Language Disorder?
Opakování pseudoslov u bilingvních dětí. Liší se výsledky ve srovnání s dětmi s vývojovou poruchou jazyka?
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125352Identifiers
Study Information System: 216499
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Gráf, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English Language and Linguistics - French Studies
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
26. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
bilingvismus|bilingvní osvojování jazyka|dětský bilingvismus|osvojování jazyka|osvojování fonologie|simultánní bilingvismus|sekvenční bilingvismus|opakování pseudoslov|vývojová porucha řečiKeywords (English)
bilingualism|bilingual acquisition|child bilingualism|language acquisition|phonological acquisition|age of onset|simultaneous bilingualism|sequential bilingualism|nonword repetition|developmental language disorderTato práce se zabývá výkonem bilingvních dětí a dětí s vývojovou poruchou řeči v testech opakování pseudoslov. Předchozí výzkum ukázal podprůměrné výsledky jak u bilingvních dětí, tak dětí s vývojovou poruchou řeči. Opakování pseudoslov se běžně užívá jako diagnostický nástroj pro odhalení vývojové poruchy řeči u dětí. Metodou opakování pseudoslov je tak možné odhalit vývojovou poruchu řeči u bilingvních dětí jen s obtížemi. Tato práce se pokusí o hlubší analýzu výkonu bilingvních dětí a dětí s vývojovou poruchou řeči v běžně užívaném testu - The Children's Test of Nonword Repetition (CNRep). Prozkoumány byly tři skupiny dat. První skupinu tvořily monolingvní anglicky mluvící děti s diagnózou vývojové poruchy řeči. Druhá skupina sestávala z bilingvních dětí (čeština/angličtina), které se učí angličtinu od narození (tj. simultánně bilingvních). Třetí skupinu tvořily bilingvní děti (čeština/angličtina), které se začaly učit angličtinu po jednom roce života (tj. sekvenčně bilingvní). Položky testu CNRep byly rozděleny do kategorií a následně analyzovány. Byly vytvořeny dva modely pro statistickou analýzu. Pro první model byly položky rozděleny do čtyř kategorií na základě délky pseudoslova (2, 3, 4 a 5 slabičná pseudoslova). Pro druhý model byla 4 a 5 slabičná slova dále rozdělena na položky obsahující a...
This study investigates the patterns in nonword repetition performance of children with a developmental language disorder and bilingual children. It has been shown by previous research that both children with developmental language disorder and bilingual children tend to perform poorly in nonword repetition tasks. As these tasks are one of the tools often used for diagnosing markers of DLD in young children, diagnosing bilinguals with DLD proves to be difficult, since both of the groups exhibit a poor performance. An analysis of the patterns found in NWR performance of bilingual children and children with DLD might shed more light onto the issue. The study focuses on analysing the performance in a widely used assessment task - The Children's Test of Nonword Repetition. Three samples of data were analysed. The first sample of data consisted of monolingual English-speaking children diagnosed with a developmental language disorder. The second sample of data consisted of Czech-English bilingual children from international schools in Prague who started acquiring English at the time of birth, i.e. simultaneous bilinguals. The third and final sample consisted of Czech- English bilingual children from international schools in Prague who started acquiring English after one year of age, i.e. sequential bilinguals....
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Aktuální otázky bilingvního vzdělávání v České republice a ve Velké Británii
Defence status: DEFENDEDKsandrová, Daniela (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2014)Date of defense: 16. 6. 2014Cílem mé bakalářské práce bylo srovnání bilingvního vzdělávání v České republice a Velké Británii se zaměřením na Wales a Anglii. Aby mohlo být toto srovnání provedeno, bylo nutné se zaměřit nejprve na historii a současné ... -
Effect of time of exposure to L2 on the comprehension of relative clauses in primary school children
Defence status: DEFENDEDBrabcová, Alžběta (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Date of defense: 10. 9. 2018Tato práce zkoumá vliv doby působení druhého jazyka na schopnost porozumět danému jazyku a na vývoj syntakticko-morfologických kompetencí u bilingvních jedinců. 45 bilingvních žáků základních škol bylo testováno na úloze ... -
Bilingual Family
Defence status: DEFENDEDKliková, Aneta (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012)Date of defense: 1. 6. 2012